söndag 20 februari 2011

Mina favoritbolag 1/2011

Då har det åter blivit dags för en genomgång av mina favoritbolag. Den här gången jämförs perioden mellan 9/11 och 18/2.

Jag fortsätter att ha en intensiv tillvaro och därför blir bloggandet lidande. Jag trivs dock väldigt bra med min tillvaro just nu och tror att det här året kan bli mycket intressant ur flera perspektiv. Helsingforsbörsen har stått stilla sedan årsskiftet och det beror mycket på Nokia. I övrigt ser det ganska bra ut.

Därför har jag också beslutat mig för att kasta ut Nokia ur portföljen! Jag tror inte aktien faller så mycket mer, men samtidigt tar det nästan två år innan de nya Windowsmobiler är ute på marknaden. Således lär det kommande året bli ganska tråkigt för aktieägarna. Nu tar jag förstås risken att det skulle komma något uppköpsbud. Jag skulle inte bli förvånad om Microsoft närmar sig vår nationella stolthet, men den risken tar jag.

Istället plockar jag in tre bolag och dessutom tre banker! Jag tror absolut inte att vi har löst dagens finansiella problem och jag är ganska säker på att vi får en ny orosvända under 2011. Portugal har några utmaningar i april och Spanien, Frankrike och Belgien kan också få lite tryck på sig i samband med det. Jag är dock säker på att EU reder ut detta till slut och då (den veckan) ska man vara investerad i finanssektorn. Då kommer nämligen dammarna att öppnas i banksektorn. Den oro som alla investerare känner kommer då att vara som bortblåst och finanssektorn som har laggat övriga index, kommer att ta igen detta gap. Dessutom har vi stigande räntor på gång och det gynnar sektorn generellt.

På lite längre sikt kommer vi naturligtvis att få nya finanskriser, eftersom vi inte har löst några som helst problem från 2007. Dessa investeringar är således knappast något som barnbarnen får ärva, utan istället en position inför en förhoppningsvis bra utveckling.

Bankerna då? Jo det är Nordea, Pohjola och Aktia. Med andra ord tar jag in samtliga börsnoterade finska banker, med undantag för ÅAB som har det svårare än ledningen officiellt medger. Tanken är att någon kommer att plockas bort, men jag tror att samtliga drar nytta av stigande räntenetto och eventuell konsolidering i branschen. Nu sade visserligen Wahlroos i veckan att tidsfönstret för bankkonsolidering hade stängts - med tydlig hänvisning till svenska statens Nordea-ägande. Jag tror ändå inte det. Nya kapitalkrav kommer att ändra sektorn, trots att de ligger 8 år fram i tiden. Vi kommer också att få se regleringar som gynnar större aktörer. Frågan är snarare när vi får se pan-europeisk bank bildas? Jag skjuter brett och tror att någon (eller alla?) av dessa tre går riktigt bra till sommaren.

Utveckling mina favoritbolag: +7,4 % (inkl dividend)
Utveckling Helsingforsbörsen: +2,3 % (inkl dividend)
(Alla aktier har samma vikt i min portföljberäkning)

Basware (+11,9%) växer vidare.
Visade på bra tillväxt, men resultatet var något under förväntningarna. Aktien pressade också av en riktad nyemission som genomfördes senaste vecka. På sikt har inget ändrat min uppfattning om aktien som befinner sig i ett strategiskt guldläge.

Elisa (+6,6 %, +9,8 % inkl dividend) tuffar på.
Elisa saknar egentligen tillväxt, eller rättare sagt så växer de mycket lite. Det som är intressant med dem är utdelningen och den håller sig på en hög nivå. Nu delar de ut 0,90 euro/aktie men lockar aktieägarna med en extrautdelning i höst på ca 0,40 euro/aktie. Helt ok i dessa tider.

Fortum (+8,3%) stabilt men lite pressat
Fortums resultat var ganska svagt, även om det inte var oväntat. De meddelade nämligen en extra nedskrivning i januari som tog ner deras rapporterade resultat med 0,18 euro/aktie. Det berodde på tvingande nedskrivningar av derivatvärden, något som Fortum är synnerligen aktiva med då de prissäkrar sin elförsäljning flera år framåt. Om man bortser från detta var resultatet i paritet med fjolåret. Nedskrivningen påverkade heller inte kassaflödet. Således kan man sova gott med sina Fortum-aktier och invänta vårens dividend.

HM (-9,9%) växer vidare
Helt plötsligt har alla blivit toknegativa till HM och oroar sig för deras försäljningsökning, bruttomarginal och annat. Visserligen har analytiker en poäng i att bomullspriserna har stigit vilket lär tära på marginalerna. Dessutom ökar HM:s försäljning mest tack vare nyetableringar, vilket i en perfekt värld förstås är sämre än ökning genom mer försäljning i befintliga butiker. Nu har HM ganska långt kvar på sin erövring av världen så de kan fortsätta i många år med att öppna nya butiker i nya länder. Det viktigaste med HM är ändå utdelningen och där finns det (ännu?) inga skäl att oroa sig. Kassaflödet ökade med 20 % och dividenden höjs med 19 %. Såna aktier tycker jag man ska behålla.

Nokia (-13,9%) UT. Med i portföljberäkningen.
Nokia hade en helt ok rapport, men det har alla glömt redan. Chocken kom när Elop presenterade Nokias nya strategi. Nokia har i princip åkt på semesterresa och gett nyckeln till huvudkontoret åt Microsoft. Kom och ta vad ni vill ha! Nu kanske jag är onödigt negativ, men Nokia har definitivt gett upp utvecklingen av nya mobiler. MIcrosoft fick ett kanonavtal med bara fördelar, medan Nokia tar alla risker. Visst kan detta bli bra ändå, visst kan Nokia få ett uppköpsbud (och stiga 30 % över natten). I grunden är det dock ca 18 månader tills nästa Windows-mobil lanseras. Det kan bli ett tråkigt år för Nokia-aktieägare. Jag ser större möjligheter på annat håll.

Nokian Renkaat (+16,0%) WOW!
När ska detta bolag sluta växa? Åter presenterar Nokian Renkaat en bra rapport och ökar takten i produktionen. De har stor exponering mot Ryssland i ett läge när vårt östra grannland håller på att bli vad Kina var ifjol! Alla vill till Ryssland nu! Nokian Renkaat flaggade visserligen för att kostnaderna kan öka 25-28 % men det ignorerades fullständigt av börsen. Tidigare har de lyckats kompensera för dylikt genom prishöjningar. Man ska nog vara lite beredd på marginalerna det kommande året. Med aktiens utveckling de senaste 2 åren finns det inte längre utrymme för besvikelser.

Ratos (+1,8%)
Ratos hade en ok rapport och aktien steg en aning. Intressant är att de gör en split 1:2 vilket kommer att stärka aktien. De gör också några exits vilket kan vara ett tecken på att PE-marknaden börjar tina upp igen. Dividenden är ofta att lita på i Ratos och den höjs i år, vilket ger en bra direktavkastning.

Sampo (+13,2%) drar nytta av finanssektorns lyft.
Sampo var aningen bättre än väntat och det är både IF (Sverige) och livförsäkringsdelen som bidrar positivt. Man ska heller inte glömma Nordea-innehavet som har gett ett positivt tillskott till NAV-värdet. Finanssektorn har blivit en intressant case inför framtiden och detta har redan märkts i Sampokursen. Dividenden höjdes också en aning. Intressant.

Tekla (+6,8%) extradividend!
Tekla hade en ok rapport, även om lönsamheten var lite sämre. Tillväxten finns där och både prognos och dividendförslag ger vid handen en optimistisk framtidsbild. De ska dela ut 0,25 euro/aktie i dividend och toppa det med 0,35 euro/aktie utdelning av eget kapital. Jag väntar fortfarande på uppköpsbudet!

UPM-Kymmene (+16,8%) tillväxten fortsätter i skogssektorn
UPM kom ned lite på rapporten, men det kanske berodde främst på att aktien hade stigit rätt mycket före. Skogssektorn drar just nu och det finns en optimism i branschen som jag inte har sett på flera år. Dividendförslaget var högre än väntat, samtidigt som de tror att 2011 ska bli riktigt bra. Jag hänger med!

YIT (+23,1%) en kanonrapport
YIT presenterade en kanonrapport med bättre omsättning, en aning högre lönsamhet och betydligt högre dividend än väntat. Aktien flög på rapporten! Det mest intressanta kanske ändå kom till sist: Prognosen. Bolaget menar att omsättningen ska öka växa och resultatet växa väsentligt 2011! Det vill jag uppleva som aktieägare och det enda jag ångrar är att jag inte köpte fler aktier kring 4 euro våren 2009!



4 kommentarer:

Anonym sa...

Imponerande resultat på din portfölj. Grattis! En hel del bra och intressanta uppslag/ideer på aktier också. ;)

//Samuelsson

Anonym sa...

Hej

Jeg læser jævnligt din blogg - mange interessante indlæg.

Findes der investmentlog i Finland = Investor, Industrivärden, Kinnevik etc. ?

De bedste hilsener

Ole

iTrader sa...

Anonym 27/2: Jo det finns investmentbolag.
Capman är väl kanske det mest kända. På senare tid har även Fiskars utvecklats till ett investmentbolag.
Aspo innehåller också tre mycket olika verksamheter.

Det finns säkert fler, men dessa kommar jag på nu.

Anonym sa...

Tak for hjælpen. Alle mine havedredskaber er Fiskars, meget fin kvalitet og design - er aktionær i Fiskars siden 2009.
Jeg vil nu studere Aspo og Capman nærmere - jeg kan specielt godt lide bolag der ledes efter princippet - ejerledelse.

Venlig hilsen og god weekend/Ole