fredag 16 april 2010

Glesbloggat

Det känns som en klyscha att avslöja att "det är mycket nu". Det är dock den bästa beskrivningen av mitt liv just nu! Jag har en hel del på agendan, både på jobbet och privat. På arbetet räknar jag inte med att det ska lätta förrän i juni. På privatsidan kommer det att lätta lite om några veckor, även om maj kanske blir lite mer intensiv? Därför kommer också bloggandet att bli lidande. Räkna inte med regelbundna inlägg förrän i juni, ifall någon nu hade gjort det.

Basware Q1
Omsättning: 23,1 Meur (22) 22,9e
Resultat före skatt: 2,1 Meur (1,5) 1,8e
EPS: 0,14 euro (0,06) 0,11e
ROE: 11,2 % (5,5%)
Gearing: -19,4 % (-0,7%)

Basware öppnade den finska rapportsäsongen i dur. Bättre än ifjol och bättre än väntat. Det är bara den höga värderingen som gjorde att aktien inte fick raketfart igår. Framåt är de också positiva, men aningen försiktiga. De säger att vinsten kommer att öka i år punkt slut. Intressant är att speciellt Nordamerika verkar ha tagit fart. Basware har ökat försäljningen med över 50 % där! Kanske dags att se på bolag med stort USA-beroende?


Clas Ohlson hade en svagare försäljning i mars än väntat. Ingen direkt förklaring har angetts, men det bygger på en februari-månad som också var svag. Jag vet inte om man ska ta detta alltför allvarligt. Skulle trenden hålla i sig till hösten - då blir jag orolig!

Inga kommentarer: