onsdag 27 augusti 2008

Säljläge?

I grunden är jag ganska optimistisk om den senaste månadens uppgång. Jag tror att vi är ganska nära en vändning på börsen. Givetvis kan det dröja ett halvår till men inom ett år är vi säkert högre än nu. Det finns dessutom några "sanningar" som talar emot att man ska vara utanför börsen.

För det första stiger alltid börsen på lång sikt, åtminstone de senaste 150 åren. Över tiden är det alltså idioti att vara placerad i något annat än aktier. Vilka aktier och branscher är givetvis en helt annan diskussion.

För det andra hinner man sällan med när det äntligen vänder. T.ex. tyckte jag själv att Nokian Renkaat var intressant på 18,50 i januari, men hann inte köpa den dagen. Sedan väntade jag på ytterligare en dip innan jag fick konstatera att jag hade missat tåget. Då var kursen 25 euro! Idag är kursen 24,65 och den kommer från 33,73 i maj!

För det tredje har man redan en lägre nivå idag jfrt med förra sommaren. Rabatten är ca 30 % och i ärlighetens namn är det inte fy skam! Kanske man ska nöja sig med den nivån?

Trots dessa sanningar finns det tekniska och historiska signaler som säger sälj just nu. Teknikerna talar om överköpta nivåer och även om jag inte riktigt är övertygad av teknisk analys så är risken för rekyler helt klart större.
Även historien talar för ett säljläge nu. Nedan är en graf från Bespoke som visar den klassiska höstdepressionen på börsen. Grafen visar snitthandelsbeteendet under september till december. Enligt grafen borde man sälja allt man har i mitten på september för att sedan återinvestera i mitten på oktober. Ett klassiskt säljläge med andra ord.




En långsiktig investerare drar dock istället slutsatsen att de redan intressanta köpkandidaterna historiskt sett kan bli ännu billigare i oktober...

Inga kommentarer: