tisdag 11 augusti 2009

Back in black!

Jag har haft en riktigt skön semester och fullständigt dragit ur stöpseln (elkontakten) till finansmarknaden. Min skärgårdstillvaro har bestått av båtfärder, fiske och stugboende. Att vara utan epost, mobiltelefon och tv är en skön kontrast till min vardag och något som rekommenderas alla som tänker bli långvariga i den här branschen. Dessutom kanske jag borde ta semester oftare eftersom börsutvecklingen har varit synnerligen gynnsam den senaste månaden! Å andra sidan har den korrelationen låg sannolikhet, eftersom jag ifjol tog en vecka ledigt andra veckan i oktober...

När börjar jag läsa på lite om bolagen och kan jag konstatera att vinsterna i många fall överraskade på uppsidan, men fortfarande få som talar om att efterfrågan ökar! Resultaten har kommit ur kapade kostnader och det är visserligen positivt men ökad efterfrågan vore det bästa. Kurserna har dock fortsatt uppåt och det känns precis som Bengt Göransson skrev i måndags på di.se: Ingen vågar tro på det här rallyt, men ingen vågar heller vara utanför. Kloka ord från honom för en gångs skull.

Jag slås också av att många nu har svängt. Det talas inte längre om detta bear-market rally utan om den stora vändningen. T.o.m. Paul Krugman menar att vi nu har slutat falla, även om han påpekar att vi fortfarande inte ser en uppgång. Jag vidhåller att man definitivt ska vara 50 % investerad på börsen, men kanske inte så mycket mer än det? Vi har fortfarande stora frågetecken i Baltikum, den europeiska banksektorn och substansen i floskeln "gröna skott"??? Risken att staterna nu tycker att ekonomin är färdigstimulerad är överhängade. Tänk om politiker och centralbanker drar tillbaka sina stimulanser i september? Det tror jag vore förödande! Vi har också den europeiska banksektorn och där har vi inte sett de sista problemen ännu, men de europeiska bankaktierna är mycket nedtryckta! Hittar men "problembanken" som kommer att klara sig tror jag det finns stora möjligheter till sin livs affär. Frågan är bara vilken bankaktie det är?

När jag försöker se objektivt på ekonomin så tycker jag att det enda som har vänt är börsen! Vi har satsat stort på att vändningen kommer runt årsskiftet. Frågan man ska ställa sig, är den som Trading with Gekko brukar ställa sig emellanåt: Är du lång för att du är optimist, eller är du optimist för att du är lång? Alla vill vara det förstnämnda, men jag tror nog att majoriteten framförallt är rädd för att missa rallyt...

Inga kommentarer: