fredag 15 januari 2010

TMI = Too much information

Detta år ska jag införa en bloggpunkt som jag lite ironiskt kallar för "Fredagspaller". "Paller" är ett åländskt uttryck för struntprat, men här har jag tänkt att bli lite mer filosofisk än jag annars brukar vara i mina bloggar. Ibland kanske jag dyker på ett bolag, men oftast blir det bara en blogg med aktuellt och förhoppningsvis intressant innehåll. Detta kommer inte att ske varje fredag, men så ofta jag hinner. Mitt första fredagspaller handlar om TMI = Too much information. Ett välkänt fenomen bland aktierävar.
------------------------------------------


Att hitta information är inget problem, problemet är att hitta rätt information! Den här bloggen ska handla om ett problem som smyger sig på oss alla, nämligen TMI = Too much information!

Samuelssons rapport länkade till en artikel om att för mycket information driver oss i fördärvet. Det uppskattas att snittamerikanen konsumerar 34 gigabyte information om dagen och jag tror inte att vi nordbor ligger långt efter! Naturligtvis har vi inte chans att ta till oss detta och därför blir vi nästan lika dumma som vi var utan informationen. Vi blir helt enkelt förvirrade, vilket påverkar våra investeringsbeslut.

Vi kanske har goda (rationella) grunder för våra nuvarande portföljbolag, men den dagliga överinformationen gör oss osäkra. Plötsligt står någon självsäker prognosmakare och säger något som går stick i stäv med vår verklighetsuppfattning. Dessutom med riktigt goda argument! Ska man lita på detta? Ska man sälja sina goda innehav eller ska man behålla dem enligt sin egen ursprungsanalys? Eftersom vi inte kan läsa allt som skrivs och göra en objektiv analys kan man kanske förledas att tro att denna självsäkra person mässar sanningen.

Enligt artikeln är lösningen på detta problem att man måste skaffa sig ett system och följa det utan förbehåll. Låt inte "informationstrycket" få dig på andra tankar och byta plan. Det här påminner faktiskt om en annan känd investerarlegend.

Det senaste året har detta varit extra aktuellt. Dagligen översvämmas vi av nyheter om världens undergång för att dagen efter läsa hur vi står på randen till en konjunkturuppgång! Just nu kanske det förstnämnda dominerar och inför rapporterna hör vi talas om vikten av att "ta hem vinster" eftersom vi säkert kommer att få en nedgång i höst. I bakhuvudet oroar vi oss alla för att finanskrisen återkommer tillsammans med sin radarpartner "lågkonjunkturen". Den oron förkortar avståndet till säljknappen och många pressas säkert att agera! Det kanske de gör rätt i, men tyvärr vet vi inte!

Det enda man kan vara säker på är att konsensusuppfattningen är fel! Man kan också lita på att alla prognosmakare och experter lider av TMI. Visst kommer vi att få börsnedgångar, men blir det lika illa som hösten 2008? Ärligt talat finns det ingen som vet! Börjar börsnedgången först till hösten? Knappast! Kanske redan i vår, kanske först om tre år - men knappast till hösten!

En av legendarerna Peter Lynch hade sin uppfattning klar om denna ständiga oro för framtiden (fritt översatt): "om du spenderar 14 minuter per år att oroa dig för marknaden så har du kastat bort 12 minuter"..."Istället ska man anta att markanden inte rör sig någonstans och investera därefter". Med andra ord, lita på att prognosmakarna är lika förvirrade som oss andra p.g.a. TMI. Lita inte på dem! Istället ska du hitta en plan - din plan - och fullständigt lita på den. Hitta dina bolag som gör bra ifrån sig redan idag. Sannolikheten är stor att de även gör bra ifrån sig imorgon...

Hur hittar man sin plan? Det är förstås upp till var och en, men jag tror att man ska börja med att läsa böcker och lyssna på (många) experter. Då ser du vad det finns för olika strategier och då ökar sannolikheten att du hittar en som passar dig. För att slutligen utforma sin plan tror jag att man måste ta ytterligare ett steg: hitta någon att diskutera investeringar med - antingen direkt eller på nätet! Det viktiga är att denna någon diskuterar med ett ärligt intresse och att denna någon verkligen vågar stå för sina åsikter och kan föra fram dem med goda argument (Redeye?). I den här diskussionen kommer man ganska snabbt fram till huvuvida man är på rätt spår eller inte. I den diskussionen hittar man sin plan. Alternativet är en inkorg med 500 dagliga mail och då inser de flesta ganska snabbt att det egentligen inte är ett alternativ...

Således hitta din plan och lita på den, oberoende vad andra säger...

1 kommentar:

Herr K sa...

Bra skrivet! Jag skrev ett liknande inlägg ang. analytiker häromdagen, och min poäng var samma sak som din: bilda dig din egen uppfattning och ta dina egna beslut!

Det spekuleras om framtiden både i vanliga media och inom ekonomi, men faktum är trots allt att de som säger sig vara säkra på framtiden - bara gissar.

Så ja, jag håller med dig helt :) ta gärna en kik i min blogg!