söndag 23 maj 2010

Mina favoritbolag 2/2010

Då har det blivit dags för en ny genomgång av mina favoritbolag. Den här gången mellan perioden 22/2 till 21/5. Det har inte hänt mycket på bloggen, men det har ändå hänt en hel del för mig. Jag ser fram emot en spännande sommar, höst och kommande 20 år!

Utveckling mina favoritbolag: -5,0 % (-1,9 % inkl dividend)
Utveckling Helsingforsbörsen: -5,6 % (inkl dividend)

Basware (+3,5%, +5,5 % inkl dividend) hade en riktigt bra rapport jämfört med fjolåret, men kanske inte så bra i relation till förväntningarna. Fortfarande visar de tillväxt, rejält höjt dividend och positiv prognos. Självklart är de också lönsamma. "Problemet" med Basware är den något höga värderingen.

Clas Ohlson (-19,3%, -19,3%) hade väl ingen kanonrapport direkt. Lite oroande är det att försäljningen stampar på stället, trots att de har nettoöppnat 14 butiker (YoY). Jag har dock lite tålamod med detta företag. Jag tycker de har ett lysande koncept och ser framför mig en tidig HM-kopia. I höst kanske jag har ångrat mig, men just nu stannar de i portföljen.

Formpipe (-15,2 %, -12,9%) hade en rätt intetsägande rapport. Finansiellt är de starka och självklart finns det en långsiktig potential, men jag gillar inte att ledningen börjar ändra affärsmodellen. Jag håller dem dock kvar till nästa kvartalsrapport. Framförallt eftersom jag har dålig koll på marknaden just nu och inte har ett klockrent alternativ. Efter Q2-rapporten har jag kanske det?

H&M (-3,9%, -0,3%) var förstås riktigt bra, men det som stör många är den höga värderingen. Det är dock ett sundhetstecken, dvs att analytiker fortfarande för fram det i sin försiktighet! Jag har stor tilltro till HM och jag tycker de har långt kvar på sin globala mode-erövring.

Kone (+1,8%, +6,1%) hade (förstås) eFetn kanonrapport. Resultatet översteg förväntingarna och som krydda på moset höjde de prognosen! Nu väntar jag bara vad Alahuhta ska göra med kassan. Jag har spekulerat i förvärv i snart ett år. Jag fortsätter förstås med det.

Nokian Renkaat (-1,3 %, +0,8%) slog förväntningarna. Det är förstås Ryssland som avgör Renkaats öde. Med ett högt och stigande oljepris vilar inga ledsamheter med den marknaden, en marknad som Nokian Renkaat dominerar just nu. Intressant också att amerikanska Blackrock ökade till över 10 % av i april. Kanske de också läser mina bloggar?

PKC (+11,1 %, +15,5 %) hade en överraskande bra rapport. De har bra flyt just nu med sin trimmade organisation. Dessutom höjde de sin prognos för omsättningen. Man ska knappast sälja PKC just nu, även om den eventuella kartellmisstanken ännu inte kan avskrivas.

Ratos (-8,4%, -4,0%) har fått idel sänkta riktkurser efter rapporten. Jag har dock stort förtroende för detta bolag och tror knappast att de klappar ihop totalt. Ratos missade definitivt några köptillfällen i början av 2009, men skulle de bli oroligt på marknaden igen tror jag inte de missar chansen ytterligare en gång...

Sampo (-5,7 %, 0,0%) kunde ha varit en bomb, med tanke på den långa (skadefyllda) vintern. Nu var det illa, men inte så illa. Resultatet var bättre än väntat och Sampo meddelade att deras investeringsportfölj nu är på maxnivå vad gäller aktieallokering. Nu väntar man förstås vad som händer med Nordea-innehavet. Knappast lär det hända något i år, men medan man väntar kommer det antagligen 1 euros dividender - varje år!

YIT (-12,8 %, -10,3%) var sämre än väntat och kursen fick stryk. Jämför man med fjolåret är förstås vinstökningen anmärkningsvärd. Nu ska man ha klart för sig att detta redan är inprisat. YIT kommer inte att fyrdubblas från denna nivå, något som aktien har gjort senaste året. Däremot är YIT fortfarande ett kvalitetsbolag som delar ut bra dividend. De kommer också att dra nytta av Rysslandsmarknaden, dvs ett högt och stigande oljepris.

Inga kommentarer: