måndag 31 januari 2011

Osäkra utsikter för Nokia, H&M & Wärtsilä?

Nokia Q4
Omsättning: 12.653 Meur (11988) 12374e
Rörelseresultat: 1090 Meur (1473) 1081e
EPS: 0,22 euro (0,25) 0,19e
ROE: 8,3 % (1,8 %)
Gearing: -43 % (-25%)
Utdelning: 0,40 euro (0,40) 0,40e

Nokia hade faktiskt en helt ok Q4-rapport. Omsättningen ökade, vinsten var aningen bättre än väntat och det operativa kassaflödet var riktigt starkt (+2,5 miljarder euro). De tappar också ytterligare marknadsandelar även om jag tycker att smartphone-segmentet inte var sååå dåligt. N8 har uppenbarligen lyckats hålla Apple och HTC stången, även om den inte slår dem. Det som sist och slutligen sänkte aktien var prognosen, där de nu lade sig riktigt lågt! Detta föll inte i god jord. Analyshusen har också radat upp prognossänkningar och säljrekommendationer varvid aktien pressade även på fredagen.

Det som oroar mig lite är VD Elops tysta tillvaro. Han har varit helt osynlig under hösten och i princip blir hans första framträdande på Nokias kapitalmarknadsdagar den 11/2. Då ska Nokias nya strategi presenteras. I rapporten låter han oss veta att något stort är på gång "the industry changed, and now it’s time for Nokia to change faster". Jag vet inte riktigt vad jag ska tro men gissa att jag kommer att följa den rapporteringen noga. I grunden gillar jag verkligen inte när stora företag förändras mycket, men visst ser jag behovet med Nokia. Måndagen den 14:e kan bli en intensiv dag för Nokia-aktien i mångas portföljer, även min...

HM Q4
Omsättning: 29,7 Mrd kr (28,0) 30,4e
Resultat före skatt: 7,2 Mrd kr (8,0) 8,1e
EPS: 3,32 kr (3,72) 3,63e
ROE: 44,1 % (42,2%)
Gearing: -56,3 % (-54,2%)
Utdelning: 9,50 kr (8,0) 9,47e

HM föll inte marknaden i smaken och aktien föll kraftigt i torsdags. Stigande försäljningskostnader och lägre försäljning (än väntat) gjorde att aktien dök närmare 7 %! Efter rapporten har i princip varenda expert varit negativ och analyshusen har gjort exakt som med Nokia, dvs sänkt rekommendationerna. H&M återfinns numera på mångas "säljlistor".

Ok, jag är ingen officiell analytiker av HM men jag tyckte faktiskt att rapporten var helt ok. Visserligen har en stark SEK gjort att det multinationella företaget HM får en minskad tillväxt. I lokala valutor ökar omsättningen 15 % och det är helt ok i mina ögon. Detsamma gäller resultatet som faktiskt minskar på kvartalet, men ökar 13 % på helåret. En svagare SEK skulle säkert gynna den posten! Viktigast av allt är ändå att dividenden ökar. Kassaflödet visar +20 % och dividenden ökar med nästan lika mycket. Ärligt talat har jag svårt att förstå hur man kan rekommendera en försäljning av ett växande bolag som ökar utdelningen med 19 %!

Förstås tror jag att 2011 blir ett tufft år för HM. P.g.a. den starka SEK kan bolaget få svårt att överraska i prognoserna. Bomullspriset har dubblats under 2010 och det kanske inte stannar där? Klart vinsten kan pressas ytterligare. Jag är dock säker på att en långsiktig aktieägare kommer att få uppleva framtida goda rapporter, när SEK är svagare. Då blir effekten motsatt med draghjälp åt resultatet. För min del äger jag HM tack vare tillväxten och utdelningen (utdelningsökningen). Så länge dessa faktorer finns kvar, ser jag inte anledning att sälja. Inte ens för att hela analytikerkåren ser ett säljläge i aktien.


Wärtsilä Q4
Omsättning: 1.462 Meur (1519) 1391e
Rörelseresultat: 251 Meur (170) 244e
EPS: 1,78 euro (1,48) 1,86e
ROE: 25,0 % (29,2 %)
Gearing: -9 % (28%)
Utdelning: 2,75 euro (1,75) 2,25e

Wärtsilä drog till med en kanonrapport för Q4. Vinsten hade inte alls fallit lika mycket som förväntat, utan istället matchades fjolåret. Nu räddas siffrorna av att Wärtsilä har sålt sina aktier i Sampo och AssaAbloy vilket genererar en nettointäkt på nästan 149 Meuro. Ser man till endast rörelseresultatet faller det ungefär som analytikerna har tänkt sig. Omsättningen backar 13 % (YoY) så det är lite svårt att förstå hur aktien har kunnat dubblats under 2010.

Ser man till orderingången så nästan tredubblas den. Återhämtningen har varit riktigt stark och mellan raderna kan man läsa att ledningen är aningen överraskad av den starka marknaden. Trots att de säger sig tro att situationen ska bestå, så är de aningen försiktiga med årets prognos. De menar att omsättningen ska öka med 3-5 % med en EBIT-marginal på 11 %. Visserligen högre än 2010-års resultat, men ändå ganska försiktig. Orsaken till deras försiktiga prognos är överkapacitet i branschen, något som gör det svårt för befintliga aktörer att öka sin marknadsandel.

Utdelningen blir dock furstlig. Bolagen föreslår 2,75 euro, vilket blir en direktavkastning på nästan 5 %. Detta känns dock som ett avgångsvederlag från VD Ole Johansson som avgår i juni - lagom till hans 60-årsdag. Nästa år finns det inte möjlighet att avyttra aktieinnehav och då lär knappast dividenden upprepas på denna nivå. Få se ifall aktiekursen har korrigerats då eller så kanske den fortsätter att dubblas?

Inga kommentarer: