Det finns ingenting som trycker ned börsen just nu! Bernanke var inte direkt positiv i gårdagens tal och börsen darrade till - en stund. Vi har nu lämnat en bra rapportperiod och tvingas tänka framåt på bolagens utveckling, vilket ger utrymme för ökad nervositet - en stund. Många investerare borde ha en riktigt god utveckling i vissa innehav och med fjolårets kraftiga ras i färskt minne borde sannolikheten för vinsthemtagningar öka - en stund. Värderingarna är inte extremt låga längre och dagens kurser kräver att konjunkturen tar fart snart; alltså borde alla aktiestrateger fundera på att bli försiktiga och minska aktievikten i sina modellportföljer - kanske en stund!
Två stunder senare (när man har sålt sina aktier med vinst och tittar över räntealternativ) inser man att det helt enkelt inte finns alternativ! Har man tur får man 0,5 % på korta pengar. Vem nöjer sig med det? Börsen har stigit 2,5 % på en månad. Innan vi får några konkreta räntealternativ (eller ett nytt Lehman) så undrar jag vad som ska pressa ned börsen?
Jag ser ingenting på dagens radar! Det är förstås en säljsignal i sig och i grunden inser jag förstås attvi inte har löst ett enda av de problem som tog oss hit. Det är dock morgondagens problem och idag är ämnet nästan tabu-belagt! Många börjar dock uttrycka en oro för nuvarande kursnivå i relation till nuvarande vinstnivå. Meredith Wihtney sade igår att amerikanska banker inte klarar sig med nuvarande kapital! "Post-Lehman" kan alltså innebära "pre-någon annan bank". Det skulle kunna bli en händelse som inte syns på radarn idag, men som får mycket stora konsekvenser kommande året...
Finnairs nye VD Mika Vehviläinen presenterades förra veckan och i helgen gick piloterna ut strejk! Vilken start på jobbet! Nu ska Vehviläinen först avsluta sin anställning på Nokia Siemes Networks och tillträder officiellt 1 februari. Istället var det nuvarande VD Jukka Heinonen som fick förhandla. Det var dock Finlands riksförlikningsman Esa Lonka som lade fram ett bud som båda parter accepterade igårkväll. Efter två dagars "flygstopp" i Helsingfors, ca 500 inställda flighter och 40.000 berörda passagerare så fick piloterna igenom sina krav.
Strejken gällde aldrig lönen, eftersom Finnairs piloter tjänar ca 140.000 euro i året enligt Kauppalehti! Istället var det Finnairs "ofog" att hyra in billigare arbetskraft (=piloter) på vissa flighter. Finnair-piloterna såg sig hotade och var rädda för att hela cock-piten skulle översvämmas av piloter från låglöneländer. Nu får Finnair ta in billigare piloter, men bara till en del! Jag har ingen aning hur Vehviläinen ska få ordning på denna statliga koloss? Finncomm som kör en del rutter åt Finniar, har egna piloter som "bara" tjänar ca 55.000 euro per år! Man kunde alltså halvera pilotkostnaden genom att ta in dessa piloter! Med tanke på flygbranschens prekära situation så måste dessa tankar finnas hos ledningen...
Om man ska vara lite konspiratorisk så undrar man om Finnair gick med på detta eftersom det faktiskt finns ljuspunkter i branschen? Finska €tana skrev förra veckan hur flygfrakterna ökar i Finland. Passagerartrafiken är fortfarande ned 8 % på årsbasis, men att frakterna ökar är det mest positiva jag har sett på länge inom flygbranschen. Kanske pilotfacket såg chansen... och tog den?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar