onsdag 22 september 2010

Förvirring!

Reuters meddelade igårmorse att Nokia är försenade med nästa flaggskepp - N8! Orsaken sades vara buggar i mjukvaran. Kauppalehti och ett antal analytiker satte morgonkaffet i vrångstrupen och började räkna om. Man behöver inte vara raketforskare för att inse att eventuella förseningar i nästa generations Nokiamobiler kan äventyra bolagets halvt inprisade vändning (sett till de senaste två veckornas kursrusning).

Nokia skickade dock ut en dementi ganska omgående, där de meddelade att leveranserna är planerade att starta i slutet av månaden, precis enligt planerna. Lite senare fyllde de på med ytterligare en dementi om att "Nokia har inte ändrat sitt mål att starta leveranser av den nya telefonmodellen N8 under det tredje kvartalet. Däremot har bolaget gått ut till de kunder som förbeställt N8-telefoner med information om att telefonerna når kund under oktober".

Förvirringen är alltså total. Om man ska märka ord så talar Nokia om att "målsättningarna" är oförändrade, men väldigt lite om hur många telefoner som verkligen är levererade/producerade. Det är olikt gamla vinnar-Nokia. Jag är tyvärr inte övertygad och fortsätter att vara mycket ambvivalent angående det finska flaggskeppet. Börsen är lika förvirrad som mig och handlade ner aktien 4,5 % igår! Man verkar inte riktigt tro på Nokias version...

Det kom också lite förvirrande statistik igår. Bostadsbyggandet i USA ökade med 10,5 % till en säsongsjusterad årstakt på 598.000 hus! Väntat var +0,7 %. Samtidigt ökade antalet bygglov med 1,8 % (MoM)! Med nästan 600.000 nya hus under augusti verkar det alltså som om ryktet om den amerikanska byggmarknadens död är överdrivet. Således kan man vidare förledas att tro att den amerikanka ekonomin reser sig i elfte timmen. Börsen reagerade positivt och t.o.m. Nokia handlades upp en stund.

För oss som dock vill veta hur det egentligen ligger till är det dock tur att vi har Calculated Risk som sätter bostadsbyggandet i perspektiv... egentligen är vi rätt långt från goda tider på bostadsmarknaden. Förvirring var ordet!




Igårkväll kom sedan pricken över förvirrings i:et! Fed beslutade att behålla styrräntan på 0-0,25 %, samtidigt som FOMC lade till ett stycke om att de verkligen på riktigt kommer att stöjda den ekonomiska återhämtningen. Ekonomin är alltså i betydligt sämre skick än någon hittills (officiellt) har anat och Fed står redo med sedelpressen (QE2 here we come). Dessa negativa nyheter gjorde att... börserna steg! Att amerikanska ekonomin tappar sin modesta tillväxt, får alltså investerare att jubla. Läste jag fel någonstans?

Ok, jag vet att när man gör en kassaflödesanalys och har möjlighet att räkna med lägre ränta under en lång tid (extended period) så ger det ett högre nuvärde på aktiekursen. Investerare borde dock räkna på huruvida en lägre tillväxt kommer att slå mot resultaten? Ifall kassaflödet minskar p.g.a. lägre BNP-tillväxt, då kanske inte alls nuvärdet blir högre? Fast det är klart, man kan ju alltid lägga till några tidsperioder för att kompensera... Analytikers vägar äro ibland outgrundliga.

Egentligen borde jag bara vara tyst. Jag vet att jag har fel och att marknaden har rätt. Marknaden har alltid rätt. Jag är inte helt utanför börsen trots att jag har minskat min aktieexponering och portföljens betavärde. Man kan inte alltid förstå börsens rörelser och igår var jag helt enkelt förvirrad. Kanske det släpper kommande månaden? Kanske börsen sansar sig? Kanske inte?

Inga kommentarer: