fredag 10 september 2010

Kallt men ännu inte vinter!

Jag är som bekant en aning försiktig med höstbörsen. Kanske förgäves? Jag menar inte att det ser positivt ut, men vad som får mig att tveka är att många tydligen redan är inställda på en tråkig höstbörs. Min åsikt är således fruktansvärt konsensus och så blir det aldrig.

Visserligen börjar vissa nu även bli av denna åsikt, dvs att det kanske inte blir så illa och att det är dags att skuva upp risken igen. Där håller jag inte med. Min strategi är att i detta läge titta obönhörligen på bolag som redan går bra och som kan ge en bra utdelning (nästan) oberoende vart konjunkturen tar vägen. Det tror jag lönar sig över de kommande åren.

Man ska dock vara beredd på att denna strategi kommer att missa de stora börsuppgångarna. Trots de dystra utsikterna kommer vi att ha rallyn. "Mina" bolag kommer knappast att leda dessa. Efter rallyn kommer vi också att ha rejäla sättingar. Dessa kommer inte heller att ledas av "mina" bolag. På sikt kommer de istället att trumma på i sin takt och ge en årlig utdelning. Detta är en riktigt tråkig strategi, men det är en strategi som jag tror kommer att ge bäst avkastning de kommande åren när hela västvärlden tvingas in i en avskuldiseringsprocess.

Sen ska man heller inte utesluta att man någongång fångar upp konjunkturkänsliga bolag. Ifall vi får kraftiga sättningar, om skuldsättningen börjar bli hanterbar eller om man helt plötsligt hittar något intressant "case" - då kan jag åter ge mig in i konjunkturkänsliga branscher.

Slutligen kan man väl påminna läsaren om att detta är min strategi. Jag skulle säkert vara mer riskbenägen ifall jag fick "day-trada", men eftersom jag är tvingad till långsiktighet via insiderregler blir strategin därefter. Du som läsare måste dock själv hitta din strategi och följa den. Det är den processen som skapar dig som investerare.

Inga kommentarer: