Viking Line rapportade Q1 igår och sett till volymerna var det en bra rapport. Passagerare ökade med 5,6 % och fraktvolymerna med 6,7 %. Passagerarökningen kan ändå främst hänföras till nya "XPRS" som går mellan Helsingfors och Tallin, som i sin tur har fått volymerna på Mariehamn-Kapellskär att öka när "Rosella" sattes in där. Man ser med spänning på vad som ska hända med "nya Rosella" eller "ADCC" kommer på Mar-Kap - när den nu kommer! Senaste uppgift är inkommande årsskifte. Om man återgår till resultatet var det aningen sämre -1,46 (-0,21) efter skatt. Man måste dock komma ihåg att Viking är extremt säsongberoende. Ifjol genererades 95 % av nettoresultatet under Q3.
Största problemet med Viking är ändå den svaga SEK-kursen som kommer att minska resultatet en hel del i år. Vad som är ännu mer underligt är att Viking envisas med att köra med "turistväxelkurs" som är bra mycket bättre än på valutamarknaden! Viking brukar vara världsbäst på att hitta och täppa till kostnader, men på den här fronten har de släppt garden helt. Nu skrev de visserligen att den svaga kronan försvagning verkar bli långvarig och det kanske är ett tecken på att växelkursen snart kommer att korrigeras. Bara de gör det innan Q3...
Nordea hade stämma igår och givetvis måste man sockra lite inför den kommande emissionen. Året har börjat riktigt bra och det riskjusterade resultatet jan-feb är bättre än ifjol. Även kreditförlusterna håller sig till budget, vad nu den är? Man känner igen tongångarna från Citigroups PM och man undrar varför de fortfarande genomför emissionen om det nu ser så bra ut? Man måste väl bokföra dessa uttalanden på PR-kontot och inte (ännu) i Q1-rapporten...
Ramirent drog tillbaka sin utdelning igår i samband med en av de värre vinstvarningarna jag sett! 0,15 euro var föreslaget men det slopas nu. Omsättningen jan-feb är 26 % lägre än ifjol och Östeuropa är ner hela 60 % på årsbasis! Alla deras marknader uppvisar kraftig efterfrågeminskning. De ska även ytterligare minska personalen med 150 personer, utöver de tidigare meddelade 600. Resultatet kan man bara spekulera om men om det blir vinst så är det överraskande. Mer oroande är kassaflödet som knappast blir lika bra som förväntat. Det kan påverka deras belåning ytterligare. Kursen föll 19 % igår, vilket gör att Ramirent är -88,1 % från toppen! Det är ändå högre än höstens bottennotering...
Konecranes meddelade igår att orderingången Q1 blir lika illa som de trodde vid helårsrapporten. "No improvement is currently visible" uttalat två veckor innan de bryter kvartalet säger allt! Kunder tvekar och även om service-avtalen fortsätter ungefär som tidigare så vågar ingen riktigt bygga nytt, trots att det tydligen är en hel del projekt som planeras. Cargotec led nästan lika mycket av denna nyhet och just nu är onekligen de låga värderingarna i dessa bolag befogade.
USA steg kraftigt igår och det är väl inte riktigt någon som vet varför? Vi är översålda (ja...), låga värderingar (ja...), kongressen ska diskutera "mark-to-market" (ja...), Obama talade med optimism (ja...). Tyvärr inget mer konkret än det! Så är det ibland...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar