Ibland slår historiens vingslag dig i huvudet! Det gäller bara att se det, t.ex. genom att blicka bakåt i historien - i det här fallet ca 50 år!
I lördags avled Viking Lines grundare Gunnar Eklund vid en ålder av 92 år. Det var en entreprenör som hade den sällsynta förmågan att både gasa och bromsa, samt den ännu mer sällsynta förmågan att veta när man skulle göra vilket! Han startade Vikinglinjen den 1 juni 1959 med hjälp av Ålands kanske största affärsman Algot Johansson? Rederiet gjorde succe men ägarna kom ihop sig om den framtida inriktningen. Vissa ville börja med frakter medan Gunnar vägrade ge sig in på det. Ägarna skildes och Gunnar startade eget - Ålandsfärjan Ab - som gjorde sin första resa 1963! Bolaget ombildades senare till SF Line.
Konkurrensen från åländska och internationella rederier var dock mördande och de forna fienderna SF Line och Sally-rederierna återförenades 1966 tillsammans med Myrstens Slite under ett gemensamt paraplybolag "Viking Linjen". VL skötte marknadsföringen, hamnarna etc medan rederierna skötte trafiken var för sig. Idag finns dock bara Gunnar Eklunds SF Line kvar och är dagens Viking Line! Sally gick i konkurs på 80-talet och Slite blev "kapat" av Nordbanken 1992.
På dagens börs är tyvärr Viking-aktien sällan intressant! Om man som mig ser mycket på värderingar är den alltid högt värderad samtidigt som omsättningen är låg. Ibland är köp-sälj spreaden tre-fem procent och orderboken är ofta riktigt tunn! Periodvis har bolaget också varit ganska tråkigt om än stabilt. T.ex. mellan 1992 och 2006 beställdes inte en enda ny båt utan Viking tuffade på med sina gamla arbetshästar. 2004 lades rapporteringstiden om för att de skulle hinna med en sista skattefri dividend innan alla börsbolagsdividender beskattades! Då var den allmänna uppfattningen att ägarna mjölkade bolaget på pengar innan det skulle läggas ned!
På senare år har man dock fått omvärdera den uppfattningen! En ny båt är redan i trafik Helsingfors-Tallin och ytterligare en kommer vid årsskiftet Kapellskär-Mariehamn. Bolagets nästa VD kommer direkt från Royal Caribbean Cruise Line och man behöver inte vara raketkonstruktör för att inse att Viking Line ska förändras från "frakt av människor" till "kryssningsrederi".
Om man återgår till den historiska återblicken och Gunnar Eklund, så kan man konstatera att han skapade generationer av "value-investors" som inte ens i denna dag har hört talas om Graham eller Buffet. Viking-aktier går nämligen i arv och de säljs "aldrig"! Oftast samlar Viking-aktier dividender åt ägaren som antingen används till nya investeringar eller till konsumtion! Båda har gynnat Åland och gjort oss till den aktietätaste delen i Finland!
Avslutningsvis inser jag också att historien om Gunnar Eklund har en koppling till mina blogginlägg idag! Jag inser med önskvärd tydlighet att skulle han inte ha startat Vikinglinjen 1959 så skulle jag knappast sitta här och kommentera aktier 2009! Då skulle Åland aldrig fått uppleva en sanslös välfärd, otroliga kommunikationer (ca 30 färjavgångar per dygn), en stor turistnäring med tusentals arbetstillfällen och sommarjobb i överflöd! Nu finns det fler rederier att hylla men Viking är störst och mest stabilt.
Ett uteblivit VL skulle antagligen ha fört med sig att mina föräldrar knappast hade valt att fortsätta leva på Åland och jag skulle aldrig ha kommit i kontakt med aktiemarkanden på det här sättet. Därför har jag och många andra ålänningar en hel del att tacka Gunnar Eklund för. Han var inte bara en stor entreprenör, utan indirekt har hans skapelse gett mig och många andra en möjlighet som vi annars kanske inte hade fått.
Vi har alla hört talas om historiens vingslag och ibland slår de nära dig! Det gäller bara att vara beredd när det händer och vara tillräckligt ödmjuk för att i efterhand tacka de som tackas bör. Är man rätt person ska kanske inspireras av dylika historier. Vem vet, om 50 år kanske någon skriver en minnesblogg om dig?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar