tisdag 31 augusti 2010

*olust*

Jag gillar verkligen inte att HQ Bank tvångslikviderades i helgen. Inte för att jag har något placerat via dem eller hade aktier, men jag får en känsla av "olust" som jag inte har upplevt sedan september 2008. Då började det också med "självklara" banker försvann, som av olika anledningar hade hamnat på obestånd. Sedan gick det vidare till mer etablerade aktörer. Har vi alltså sett en ny snöboll börja rulla?

Jag tror inte att HQ är de enda som sitter med röda siffror i sin tradingportfölj. Faktum är att de kan vara i mycket gott sällskap. Med dagens låga räntor och med en börs som har flugit det senaste 1,5 året så har det funnit stora möjligheter att gömma undan dylika problem. Tyvärr brukar de inte försvinna av sig självt. En dag kommer de alltid fram. Nu har FI visat att detta kan leda till indragen banklicens. Skarpt läge alltså, men för vem?

Å andra sidan kan detta vara ett bra tradingtillfälle? När alla är negativa ska man passa på och... ja du vet. Nu är många negativa och sentimentindexen ger klockrena köpsignaler. Nu har jag tyvärr bara "olust" och ingen riktig panik. Det är inte tillräckligt för att investera mer. Dessutom tycker jag att indexen har förvånansvärt svårt att klättra! Trots optimism på vissa håll i världen vill den inte riktigt smitta av sig till oss. Min olust består.

Vissa talar också om att aktier är billiga. Vilka då? Om man ser till framåtblickande P/E-tal som inbegriper en hel del optimistiska prognoser, då kan man sluta sig till att aktier är billiga. Ser man till 2010 års beräknade vinst (H1 + prognos på H2) så är det inte lika självklart. Ser man till det senaste året (H2/09+H1/10) är aktier snarare ganska högt värderade. Speciellt i vissa sektorer.

Det finns förstås aktier som kanske inte är övervärderade? Om man ser till direktavkastningen finns det ett antal som kan dela ut ca 5 %, bara genom att upprepa vårens dividend. Dessa är förstås inte på pappret övervärderade, men man ska ha klart för sig att får vi en rejäl sättning på börsen - så kommer även sådana aktier att falla.

Jag känner alltså *olust*. Man ska aldrig låta känslorna styra ens börshandel. Jag har således minskat min portfölj kraftigt men är fortfarande övervägande exponerad mot aktier. Krasst sett finns det inga alternativa investeringar i dagens ränteläge. Det enda alternativet är att "inte vara investerad" - något som man aldrig ska vara under längre perioder. Jag är alltså en aning avvaktande idag. Det var jag inte 2008. Det är bara framtiden som kan utvisa ifall jag har lärt mig något...

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad skönt att det är fler som har samma "känsla". Sitter själv med rätt mycket aktier och funderar på att sälja, men det är inte så man blir rik. Men man blir definitivt inte fattig! //Stefan