lördag 22 augusti 2009

Trångt i dörren?

Det är många som kliar sig i huvudet just nu. Företagen var inte direkt överoptimistiska vid halvårsrapporterna, arbetsmarknaden ser inte alls bättre ut och tekniska analytiker talar om att vi borde få en rekyl snart (det har vissa sagt sen april). Ser man till värderingar på faktiska vinster ser aktier inte alls intressanta ut - faktum är att aktiemarknaden ser ut att vara kraftigt övervärderad enligt vissa. Ändå stiger börsen. Det finns ingen fundamental förklaring till detta, förutom att folk har tagit ett stort bet på att vi inom ett år har en betydligt bättre global ekonomi. I dagsläget är det få som vågar "betta" emot?

Det finns dock en annan sak som kan förklara detta - nämligen kapitalflöden. Min personliga uppfattning är att många ännu sitter kvar i ränteplaceringar (konto/obligationer) och väntar på "det där tecknet" som får dem att övervikta aktier. Några av dessa är kapitalförvaltare och de har det svettigt dessa sista veckor i augusti! Cheferna (ägarna) vill ha förklaringar på varför man står utanför det här rallyt? Samuelssons rapport hade ett roligt filmklipp på det här temat. Även om det är en parodi tror jag inte verkligen ligger alltför långt bort? Effekten av dessa situationer är iallafall att vissa nu återkommer efter semester och har lite att förklara för sina uppdragsgivare. Om man inte har en lång historik eller stark pondus så kanske man tvingas köpa till varje pris för att åtminstone inte ligga underviktad vid nästa kvartalsskifte.


Det här kan skapa stora möjligheter eftersom många har en hel del att vikta upp. Vi har redan upplevt ett rally sedan mars, det kan gott fortsätta någon månad till. Kanske vi t.o.m. kan se ett mastodontrally i höst? När alla vill in blir det trångt i dörren. Personligen tror jag att den "trängsta dörren" är den till cykliska aktier med stor potential vid konjunkturuppgång. Om man överhuvudtaget ska vara positionerad på aktiemarknaden just nu är det min fasta åsikt att det är i den typen av aktier man ska ha. Men det är som vanligt min personliga åsikt och jag har haft fel förr...

Sammanfattningsvis tycker jag att detta än så länge är ett bear-market rally och att man ska vara beredd på att sälja sina positioner. När den dagen kommer har jag ingen aning om, men då detta rally antagligen har sin grund i de största stimulanspaketen i historien så är det inte speciellt långsökt om vi också får uppleva det största rallyt i historien!

Inga kommentarer: