fredag 20 augusti 2010

Skilda världar!

YIT är nära himlen då meddelade på sin strategidag att de höjer omsättningsmålet till över 10 % per år. Tidigare har de talat om ca 5-10 %. Detta år är prognosen redan i hamn då diverse förvärv lyfter omsättningen och ska man vara riktigt ärlig så har marknaden redan räknat med denna tillväxt de kommande åren. Man kan väl notera att YIT saknar mål för vinstmarginal, men de brukar sällan göra förluster. De har också en generell målsättning om att öka lönsamheten. Deras utdelningskvot ska ligga på 40-60 % av resultatet. YIT hör som bekant till mina favoritbolag.

PA Resources rapporten var bättre än väntat kunde man läsa lite här och där. Med bolagets osäkra situation i minnet kan man dock fråga sig på vilka grunder förväntningarna hade byggts? Rörelseresultat ökade visserligen, men valutakursförändringar och räntekostnader gjorde att det blev minus på sista raden. Det krävs helt klart en produktionsökning för att detta bolag ska visa vinst. Om de inte lyckas med det, kommer de att fortsätta förlusttrenden länge till. Prognosen antyder att de ska öka produktionen 50-100 % till årsskiftet, vilket faktiskt är lite lägre än tidigare. Jag är väldigt osäker på situationen! Eftersom jag förväntar mig en tråkig höstbörs skule jag stänga mina positioner i detta osäkra bolag. Själv sålde jag allt efter rapporten och klarade mig ungefär +- noll.

Igår meddelade PA-ledningen också att de har hittat en oljekälla! Nåja, "hittat" är väl att ta i. De har hittat en potentiell oljekälla. Varför de väntade med denna nyhet till dagen efter rapporten har jag svårt att förstå, men eventuellt hade de väntat sig ett svalt mottagande av gårdagens rapport - något som kunde kompenseras med denna nyhet! Dylikt beteende ger mer frågetecken än förtroende.

Tydligen har George Soros sålt sina Nokia-aktier igen. I juni rapporterades att investeraren hade köpt 16 miljoner aktier, men dessa är nu tydligen avyttrade. Personligen tycker jag att Nokia är långsiktigt intressant på dessa nivåer, men samtidigt tror jag inte heller att utvecklingen vänder under Q3. Å andra sidan rapporteras att nya X8 har sålt rejält sedan introduktionen för några veckor sedan. Kanske det är en allvarlig konkurrent till Apple och Google? Hoppet är det sista som överger en...

Igår spekulerade också Kauppalehti att Google eller Microsoft kunde köpa upp Nokia till dagens värdering. MCap ligger på dryga 27 miljarder euro. Mycket pengar förstås, men samtidigt P/S på 0,7 och 35 % av världsmarknaden. Dessutom har faktiskt Nokia en nettokassa på 4,5 Mrd euro. Det är inte en helt oäven spekulation. Aktien flög ett tag, men föll sedan tillbaka. Uppenbarligen vet börsen inte riktigt vilken fot den ska stå på!

ÅAB befinner sig rätt långt ifrån himlen just nu, då de vinstvarnade sent igår. Vid rapporten för två veckor sedan var det mycket fokus på Sverige, men ledningen andades inte ett ord om att banken har åkt på en kreditförlust på ca 5 Meuro (ca 0,45 euro/aktie)! Detta raderar ut hela H1-vinsten (0,17 euro/aktie) och mer än det. Kreditförlusten kommer från en enda företagskund på "fastlandet", vilket är åländska för Finland öster om skärgårdshavet. Jag antar att vi får läsa mer i Q3-rapporten i november, men detta tar bort den fina sviten av riktigt låga kreditförluster - trots att ledningen avslutar pressmeddelandet med att bankes kreditförluster är lägre än branschens! Jag skulle snarare säga att de numera är i nivå med övriga banker.

Ser man nyktert på det här så är själva summan egentligen inte speciellt stor i förhållande till kreditstocken. Det motsvarar ca 0,20 % av kreditstocken och övriga nordiska banker ligger ganska exakt på dessa nivåer vad gäller kreditförlustreserveringar. ÅAB har dock en riktigt svag lönsamhet, så i jämförelse till nettoresultatet blir det stora effekter. Denna "modesta" kreditförlust raderar ut nästan 1,5 års resultat ifall nuvarande resultatnivå står sig ett år framåt. Det är illa. Hoppas verkligen inte det ligger fler kreditförluster som måste tas fram kommande året? Med ett K/I-tal på 0,91 (före kreditförluster) finns det inte utrymme för det.

Inga kommentarer: