måndag 5 oktober 2009

Deja vu?

Bespoke hade en rolig graf angående aktieutvecklingen i september och oktober. Hittills har börsutvecklingen varit oroväckande snarlik september månad! Nu i oktober har vi dock den stora skillnaden att vi får de efterlängtade rapporterna. Kanske får vi se ett trendbrott då? Å andra sidan ska man minnas att det enda vi kan lära oss av historien är att vi aldrig lär oss av historien! Självklart kommer denna korrelation inte att hålla månaden ut, frågetecknen gäller bara när snarlikheten bryts och åt vilket håll?



Cargotec vinstvarnade igår. De ska göra sig av med 500 anställda inom Kalmar och Hiab-enheterna i samband med att dessa slås samman. Detta meddelades redan i juni, men nu har de räknat om och hittat ytterligare 20 Meuro i omstruktureringskostnader. Det motsvarar ca 0,37 euro/aktie. Med tanke på att EPS-konsensus på helårsvinsten låg på ca 0,18 vid halvårsrapporten så har detta givetvis en ganska stor effekt. Visserligen tjänade Cargotec 2,44 euro/aktie 2007, men det känns som att vi får vänta på dessa tider igen! Återhämtningen kan bli riktigt långsam inom fraktbranschen. Aktien dök rejält på vinstvarningen, men hämtade sig och stängde faktiskt rejält på plus (+4,2%)! Helt plötsligt inser man att optimisterna fortfarande regerar! Pessimisterna fick bara bestämma i ca 10 minuter på den här vinstvarningen! Det antyder i sin tur att vi har en bit kvar av den här bullmarknaden...

Var har vi egentligen de omtalade amerikanska konsumenterna? Vid årsskiftet var "avskuldisering" (deleveraging) i alla experters prognoser och många talade om en ny era av sparsamhet. Personligen var jag säker på att den senaste årens hejdlösa konsumtion skulle avbrytas till förmån för ökat sparande. Nu verkar det inte riktigt hända, iallafall inte än! Finansblogg hade en riktigt intressant graf i veckan, som visar att den amerikanska konsumtionen består men den har ändrat skepnad sedan 2003! Jänkarna köper datorer och tillbehör, äter ute på restauranger, handlar mat och sprit ungefär i samma utsträckning som förr. De ökar också inköpen i stormarknader och "lagerbutiker" väsentligt. Bulk-affärer torde alltså vara den konsumentbranschen man ska titta närmare på?

De amerikanska konsumenterna har däremot minskat klädinköpen, dragit ned rejält på byggvaror och heminredning. Vanliga varuhus har också ungefär motsatt trend mot lagerbutikerna, vilket inte lämnar några frågetecken om vart konsumenterna har tagit vägen! Riktigt dåligt går förstås bilhandlarna, men de har de å andra sidan gjort i snart 20 år...


Jag vet inte riktigt vad man ska tro om detta, men det känns som om t.ex. H&M faktiskt går helt ok med tanke på de dystra konsumentbeteendet (för deras del)...

Inga kommentarer: