tisdag 9 mars 2010

Några frågor?

Det var ett tag sen nu. Nästan två veckor utan ett enda inlägg! Lugn, jag är vid livet och jag har inte tappat motivationen. Det har varit lite mycket på jobbet, på hemmaplan och däremellan! Ifall någon har missat det så kan jag berätta att vi har haft rapportdags - HELÅRSRAPPORTDAGS! Jag har läst (skummat) kanske 80-100 rapporter. Siffror och VD-ord står snart ut genom öronen. Givetvis har det hittas både intressanta saker och besvikelser. Skulle ändå säga att det positiva överväger. Vilka enorma dividender aktieägarna får i år! Antingen beskådar vi århundradets "chicken race" (vi vågar också dela ut 80-100 % av vinsten) eller så ser faktiskt företagen redan de bättre tiderna? Vem hade trott det för ett år sedan?

Även på hemmaplan har det varit full fart. Vid julen var det ett vanligt rum som fixades - nu är siktet inställt på badrum + bastu. Även om jag hantverkare gör det svåra arbetet, är det ändå en hel del som ska ordnas för att de ska kunna göra sitt. Det har blivit några långa kvällar, samtidigt som telefonen går varm på dagarna. Jisses vad jag ser fram emot framtida fredagkvällar som avnjutes med het bastu och en kall öl. Äkta finskt fredagsmys!

Det om det. Såhär efter rapportperioden har jag fortfarande några frågor som jag tror kommer att få sitt svar innan midsommar.

Hur lågt kan EUR sjunka? Grekerna kanske har interna problem men de har iallafall lyckats få välden att anse både USD och SEK som mer stabila valutor än EUR. Visserligen har de fått hjälp av övriga PIIS-länder, men detta är nästa en bragd. Som euro-investerare undrar man förstås över värdet på euron. Får vi se 8,90 mot SEK och 1,00 mot USD ifall fokus riktas mot Spanien?

När ska räntorna börja stiga? 12-månaders EURIBOR har parkerat på 1,25 % i snart tio månader! I somras talade prognoserna om att vi nu skulle ha ca dubbelt högre ränta våren 2010. Nu är det snart vår och prognoserna om att vi runt årsskiftet kommer att nå dessa nivåer... Ingen vet alltså! Under tiden ska pengarna avkasta och då är det börsen och dividendbolag som gäller.

Vad händer efter dividenderna? Just nu verkar hela världen köra dividend-racet. Fokus ligger på de som betalar bäst dividender (med all rätt). Vad händer sen? Vi kommer säkert att få en "maj-oro", följt av en "juni-oro" som upprepas varje månad fram till oktober. Får alla stora skälvan och toksäljer för att bevara de underbart vackra vinster börsen har spekulerat fram åt en det senaste året? Eller har "köp- och behåll-strategin" fått fotfäste? Jag är skeptisk...

Inga kommentarer: