Jag vet inte hur man ska tolka Panostajas dividendförslag som ger en direktavkastning på >8 %! De tar iallafall förstaplatsen vad gäller utdelningen på finska börsen i vår. Styrelsen menar att den svaga marknaden håller på att övergå i en svag positiv utveckling. Detta i kombination med extra försäljningsvinst gör att de smäller till med en kanondividend i vår. Jag har dock svårt att avgöra huruvida denna utdelning är hållbar. Det verkar mer som en engångsföreteelse. Å andra sidan sägs det att "dividends dont lie". Kanske detta ändå är undantaget som bekräftar regeln?
Viking helår (1.11.2008-31.10.2009)
Rapporterat (ifjol)
Omsättning: 470,7 Meur (475,4)
Resultat före skatt: 14,4 Meur (19,8)
EPS: 0,98 (1,37)
ROE: 6,5 % (9,2)
Gearing: 48,2 % (54,9)
Viking ökar passagerarantalet men den svaga SEK-kursen tynger resultatet. Detta trots att mycket faktiskt har gått rätt väg för Viking. Bl.a. en riktigt tung kostnadspost - bunkerpriset - har fallit 27,5 %. Trots denna otroliga hjälp minskar resultatet. Vad händer om bunkern stiger igen? Styrelsen tror att resultatet minskar ytterligare 2010. En annan intressant fråga är huvuvida ADCC kommer på Mariehamn-Kapellskär? Det spanska varvet har stora finansiella problem och risken finns att båten aldrig levereras! Nu kommer Viking undan med blotta förskräckelsen (ekonomiskt) men de har tappat flera år av gediget arbete! Grattis Eckerö och Tallink!
PKC kanske väntar förgäves på de bättre tiderna? Volvos försäljningssiffror var ingen ljuspunkt och även om man kan skylla på mycket så är det ett faktum att alla marknader hade stora nedgångar. Ledningen erkänner också att de inte ser någon "hållbar återhämtning"! Som krydda på moset var också Scanias VD ute och sade att många (speciellt östeuropeiska) lastbilstillverkare har förskönat sin försäljning tack vare extremt bra villkor för köparna. Lastbilsförsäljarna har helt sonika skickat med en säljoption där de köper tillbaka eventuella lastbilarna som inte utnyttjas! Det kan alltså komma en bitter eftersmak i sektorn. Nu är väl antagligen Scania förskonade från dylika upplägg, men Volvo har inte kommenterat detta... Volvo har också finansierat många av sina kunder...
Banker har fortsatt kapitalbehov menar Bank of England. Deras senaste rapport talar om att banksektorn (globalt) behöver ca 400 miljarder USD i nytt kapital under 2010. Finanskrisen är alltså inte löst trots att många har påtalat det (inkl mig själv). Jag tror dock inte att vi får uppleva den totala kollaps som hotade i oktober-08. Åtminstone inte på fem-sex år...
Extra stimulanspaket på gång i USA! Nu ska de förstås manglas genom senasten men 155 miljarder USD är på väg att ytterligare stödja den amerikanska ekonomin. Krugman menar att detta är välbehövliga miljarder som borde ha varit med från början. Andra menar att detta är beviset på att USA inte klarar sig utan stimulanspaket => alltså är läget precis lika illa som tidigare. Själv vet jag inte riktigt vad man ska tro. Ska man vara redo att sälja tradinginnehav i dunkla bolag, samtidigt som man är beredd att plocka upp kvalitetsbolag till bra priser? Å andra sidan tycker jag att de flesta bolag i min portfölj är "kvalitetsbolag"...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar