fredag 4 december 2009

Varför vi älskar Nokia!

Finska analytiker och annat löst finskt bankfolk talar sig ofta varma för Nokia. Om man resonerar finansiellt är det faktiskt svårt att förbise dem, speciellt om man sköter en finsk aktiefond. Orsaken är naturligtvis att Nokia har en oehörd dominans på den finska finansiella världen. Det är inte bara den 35 %-iga vikten i börsindexet, det finns även tusentals instrument kopplade till Nokia-aktien. Börshandeln domineras fullständigt av Nokia-aktier och Nokia-derivat.

Ser man till årsredovisningen är Nokias omsättning högre än den finska statsbudgeten, vilket förstås är imponerande. Nokia är varumärket som hela världen känner till och eftersom jultomten inte finns (överallt) så talar vi ostört om Nokia. Nokia placerar Finland på kartan. Självklart påverkar detta den "objektiva" bedömningen av Nokia - åtminstone i Finland.

Vad som kanske är okänt för många utlänningar, är att Nokia även har gett en hel del spridningseffekter i den finska ekonomin. Vi har en mängd företag som härrör från Nokia och en del håller faktiskt lika hög kvalite som ursprungsbolaget! Nedanstående är idag noterade på Helsingforsbörsen:

Geosentric (f.d. Benefon), startades 1988 av Jorma Nieminen som var Nokias kanske bästa ingenjör? Han skapade några riktigt, riktigt bra NMT-telefoner, men fick aldrig ordning på uppgraderingen till GSM. 3G tror jag inte ens de sysslar med?
PKC Group, management buy-out 1994. Ett av mina favoritbolag idag.
Nokian Renkaat, en av Nokias äldsta verksamheter som avskildes 1995. Ett av mina favoritbolag idag.
Nordic Aluminium, tillverkar aluminiumprofiler och såldes ut 1995.
Salcomp, tillverkar laddare för mobiltelefoner och således till EQT 1999. Börsnoterades 2006.

Utöver dessa företag finns det även en mängd personer som har lyft den finska affärsvärlden till en ny dimension. Jorma Ollila, Matti Alahuhta och Anssi Vanjoki för att nämna några.


Således, det borde vara varje lands högsta önskan att föräras ett bolag som Nokia! Tänk att ha en tråkig stövelproducent som satsade bredvid konsensus och fick högsta vinsten! Det är inte bara det faktum att Nokia-aktierna har gjort många rika med klättring på 88.000 % från bottennoteringen 1992! Som synes har Nokia även skapat ringeffekter och kvalitetsbolag till höger och vänster.

Personligen tillhör Nokia mina favoritbolag, framförallt eftersom de har varit så oerhört väl skötta de senaste 20 åren. Nu har de dock fått kraftig konkurrens, samtidigt som NSN hackar betänkligt. Mitt förtroende innan helårsrapporten i slutet av januari är fortfarande ganska starkt, även om jag noterar sprickor i fasaden! Dylika sprickor har dock kunnat repareras förr och betydligt snabbare än någon har kunnat ana! Jag är lite oroad över den uppenbara hybris som drabbat bolaget på senare tid. Bl.a. har man "tillåtit" Apple att härja fritt på smartphone-marknaden utan att egentligen komma med några motbud (modeller).

Trots detta aber, den som vill ha en (swing)tradingide - inhandla Nokia under 9 euro och sälj innan helårsrapporten som borde komma antingen 21:a eller 28:e januari (de har inte meddelat datum ännu)! De har spekulerats upp tidigare, kanske nu också?

Jag är lite mer tveksam till den som söker ett utskällt kvalitetsbolag i en långsiktig portfölj. De var faktiskt ganska arroganta på CMD i tisdags och även om en Nokia-aktie under 9 euro är ett kap så måste nog den långsiktige bereda sig på att uppvärderingen kanske kommer först i slutet på nästa år? Det är nämligen då som teknikuppdateringarna ska lanseras och det är egentligen först då vi kan avgöra huruvida Nokia-ledningen talar som förr eller kommer med tomma ord...

Men kom ihåg att jag knappast är opartisk i det här fallet! Jag är subjektivt imponerad av detta kvalitetsbolag och klart påverkad av vårt nationella konsensus. Om du vill ha en objektiv analys på den här telekomjätten får du tyvärr vända dig någon annanstans - kanske allra helst till dig själv?

3 kommentarer:

svenskmillionaire sa...

Mycket intressant! Min största aktie är Nokia som tyvärr är ner 12 %. Det är inte kul, men jag tror också på aktien på lång sikt.

svenskmillionaire sa...

Vad säger du om framtiden? Är aktien värd att behålla? Och i så fall, hur länge? Vad tycker du att aktien ska kosta?

iTrader sa...

Nokia har definitivt en utmanande framtid. De ingår som sagt bland mina favoritbolag, men jag tror tyvärr att de nuvarande problemen kan ta lite tid att lösa.

Jag tror det kan vara ide att fundera över en eventuell försäljning inför rapporten i januari. Om kursen är närmare 11 euro då så kommer jag att sälja hälften av mitt innehav...

Jag är egentligen allergisk mot riktkurser. De är mest förvirrande. För Nokias del handlar det om huruvida de lyckas klara konkurrensen inom smartphone-sidan, med bibehållna marginaler. Just nu talar Kallasvuo mest om hur de ska sänka priserna och tyvärr kommer det knappast att gynna aktieägarna.

H2/10 är ett ödeshalvår. Om Nokia då kommer loss med lyckade modeller - då kan de bli riktigt intressanta igen. Om de misslyckas med Symbian2/Maemo, då kan det bli tungt i några år...