tisdag 22 december 2009

Jultomten finns!

Bloggandet har varit lite sporadiskt de senaste veckorna. Orsaken är inte att börsnyheterna har lyst med sin frånvaro utan att jag har haft lite "stök"! Klapparna är under kontroll men vi arbetar på huset. Den senaste veckan har jag varit inne i en "tapetserings- och golvläggningsfas" och just nu är jag inne i en "list-fas". Den fasen kommer nog (tyvärr) att hålla i sig lite längre än Kalles Farsas genomsnittliga tradinginnehav räknat i tid, men jag räknar med att vara "ur positionen" innan årsskiftet...

Här är iallfall några julklappar som jag vill dela ut.

En stor portion självförtroende till alla investerare. Har man nu fått lyckan (?) att köpa kvalitetsbolag till en tredjedel av rimligt pris under våren 2009, så borde man inte skrämmas till att sälja dessa aktier just nu! Har man däremot spekulerat i förhoppningsbolag med dunkla framtidsutsikter, så ska man ha självförtroendet att sälja i tid trots hotet om att man missar en del av uppgången. Båda typer av investerare bör ha en rejäl dos självförtroende, vilken kategori ens aktier än tillhör.

En ny kristallkula åt Riksbanken. De verkar ha något allvarligt fel med sina parametrar inför räntebeskeden. Mitt under brinnande högkonjunktur 2007 sänkte de räntan, för att omvänt höja räntan i september ifjol (två veckor innan Lehman gick i konkurs). De har förstås även gjort en hel del bra saker under året, men deras prognosinstrument lämnar mycket i övrigt att önska.

Skuldsanering åt Fed. Att bota för hög skuldsättning med större utlåning känns fundamentalt fel. Klart att de har räddat USA från 20 % arbetslöshet just nu, men hur i hela friden ska de komma ur detta? En del av problemet har varit att bankerna är för stora - too big to fail. De här låga räntorna gynnar storskalighet, dvs större enheter och konsolidering! Fed skapar alltså fler och större banker! Kanske dags att börja tänka i andra banor? Kanske dags att börja med ett gammalt hederligt sparande? Kanske dags för Fed (och några andra centralbanker) att börja främja sparande?

Sparande åt alla. Sedan finska staten tog livet av det privata pensionssparandet i september och har det aldrig varit viktigare att spara själv. Inse hellre för tidigt än för sent att du inte kommer att klara sig på din statliga pension. Om du inte vill arbeta tills döden eller sjukdom skiljer dig från arbetsgivaren, börja spara idag!

Fortsatt aktiesinne åt Redeyes community. Mrs Market har fått sin portfölj i portföljtävlingen att växa med 348 % på nio månader. Bara portföljens 22,5-procentiga andel i Wallenstam placerar honom ovanför "bottenskrapet". Nu kanske inte detta går att genomföra i praktiken, men det är onekligen bra placerat/lekt. Min landsman "Kim Dahlström" har haft några riktiga fullträffar på analyssidan och "Kalles Farsa" hittar ofta de där okända bolagen med stor potential. Jag uppskattar även skeptikerna som ibland får lite onödigt mycket kritik. Staffan Kjellin samt Oskar Fredrik Renvall har givetvis haft tokfel under 75 % av 2009, men i grunden har de faktiskt många synpunkter man bör ha i bakhuvudet...

Fortsatt motivation till mina läsare. Jag kan avslöja att det är långt ifrån hela världen som följer mina tankar, men ca 200 per dag (på tre olika websidor). Vissa dagar, när jag lyckas skriva bra inlägg som länkas vidare kan antalet flerdubblats. Det känns riktigt inspirerande med tanke på att jag skriver om finska aktier på svenska! Jag har svårt att tänka mig en mindre nisch bland ekonomibloggarna...

Fortsatt motivation åt alla som orkar skriva bloggar. Jag har en hel lista på http://www.aktieideer.blogspot.fi/ som jag tittar till lite nu och då.
4020.se har en intressant filosofi, men har bara hållit på i två år. Om tio år blir den här bloggen riktigt intressant...
Bespoke aktuell statistik ofta kryddat med ett historiskt perspektiv
Cornucoupia är radikal mellan varven, men ska man kritisera kan man inte vara annat. För min del är det intressant att läsa ett annat perspektiv på nyhetsflödet.
Diversifierad påminner lite om mig, även om jag inte är lika personlig.
Finansblogg är otroligt proffesionell och spelar i en högre division än alla andra. Sen vet jag inte om affärerna går bättre för det, men hans team måste ha riktigt roligt på dagarna (och kvällarna?)!
Finanskvinnan har fått heltidsjobb. Grattis! Sparar åtskilligt mer än de flesta av oss och borde vara ett föredöme för många.
Henrik Elo jobbar på Kauppalehtis Balance Consulting. Bra analytiker, men kanske lite tråkig på bloggen ibland.
Stockman Borde snart skriva en lärobok! Hans inlägg behandlar det mesta och är ofta mycket insatta.
Onsdagsfonden Har man funderingar kring risk och riskhantering vid aktiehandel. Look no further... Krugman är en väl skolad ekonom som teoretiserar bort oss när som helst. Är något oklart postar han en snabb-uppsats som säkert skulle få MVG på de flesta universitet. För det mesta håller han dock språket på en nivå som alla förstår.
Per Penning Finanskvinnans motsvarighet i den manliga världen.
Pheobus driver en finsk aktiefond och kommenterar diverse aktier och aktiehändelser. Jämfört med mig skriver han betydligt mer "akademiskt" och dessutom på finska...
Samuelsson rapport Här länkas aktuella videor, nyheter och annat mycket intressant!
Svenskmillionaire har ett tydligt mål med sparande! Det månatliga sparandet är också på en otroligt hög nivå, så han borde lyckas.
Talousguru Lite som min blogg men på finska.
Gekko Bra tradingblogg som tog upp det mesta i smått och i stort. Just nu pappaledig.
Wyatt Earp Lite som min blogg men på finska.
Euroetana Bloggar makronyheter bättre än många statistikbyråer i världen. Hur han hinner med vet jag inte, men jag tackar för sammanfattningen varje dag!

Personligen önskar jag mig en enda julklapp, nämligen förmågan att hitta intressanta bolag. Det är egentligen grundtanken med denna blogg och något som jag hoppas kunna göra under hela 2010.

Således kära läsare, var ni än befinner er i världen:

God Jul och Gott Nytt År
Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta
Merry Christmas and Happy New Year

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för Dina trevliga och instruktiva blogginlägg!

Önskar Dig en god Jul och allt gott för 2010!


PS. Tapetsera och/eller bygg inte ihjäl Dig!

Anonym sa...

Keep up the good job. Gott nytt år!

/Stefan i Mariehamn