fredag 6 februari 2009

Däckad

Jag och familjen drabbades av plötslig sjukdom och följdaktligen har bloggen inte uppdaterats som vanligt de senaste dagarna, trots de digra nyheterna. Min tanke är nog att få in några av de viktigare rapportkommentarerna i helgen, men det beror lite på läget på hemmafronten. Jag kan säga att om jag ska gå på magkänslan så nåddes botten natten mellan tisdag och onsdag...

Att döma av rubrikerna verkar det dock inte vara mycket att le åt under den här veckan. Jag tänkte åtminstone ta upp en intressant sak tänker som jag redan tänkte skriva om i onsdags - på temat "januari styr resten av året".

Det har kommenterats en hel del kring januari och huruvida den månaden styr resten av året. Då de stora indexen var ned så är analogin att vi åter får se ett dystert år.Hittills verkar dock många ha missat att småbolagsindexen var kraftigt upp. Helsingfors Small Cap steg ca 12 % i januari, medan Stockholm Small Cap var upp ca 6 %. Nordic Small Cap var upp ca 9 %. Ska man därmed vara konsekvent i januari-analogin så borde man byta ut sina storbolag mot småbolag och tro att dessa får ett lysande 2009! Nu kanske det är lite drastiskt, men jag vill belysa en intressant detalj som många verkar ha glömt nu när det är idel stora nyheter på börsen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra uppmärksammat iTrader, alltid bra att se helheten och inte bara en massa träd. Krya på dig och familjen!