tisdag 15 september 2009

Storaffärer i ÅAB!

Igår på morgonen var det storaffärer i Ålandsbanken. 78.800 A-aktier och 117.263 B-aktier bytte ägare i en internaffär via mäklarfirman FIM. Innehavet motsvarar ca 3 % av det totala antalet aktier och matchar perfekt mot Veritas senast rapporterade innehav. Det kan vara intressant att se vem som är köpare. Kanske har Veritas pensionsfond "köpt" aktierna? Kanske har Veritas huvudägare Aktia Sparbank köpt aktierna? Aktia är redan största ägare i ÅAB. Riktigt intressant blir det om någon annan har köpt aktierna. Det skulle dock vara lite för bra för att vara sant. Om ingen ger sig till känna så får man vänta på månadsskiftet och en uppdaterad aktielista.

Även i det andra åländska börsbolaget Viking Line gjordes en storaffär där 110.900 aktier bytte ägare. Det motsvarar ca 1 % av det totala antalet aktier. Lite svårt att se vad som ligger bakom detta och onekligen har det hänt en del bland huvudägarna det senaste halvåret som kan förorsaka dylika transaktioner, men jag har ändå svårt att se något banbrytande bakom denna affär. Även här får vi invänta nästa aktieägaruppdatering.

AKTIEIDE: Om, jag upprepar om du har tänkt köpa Swedbank ska du passa på att köpa dem idag! Idag är nämligen sista dagen man kan köpa dem och fortfarande få delta i emissionen. Om du har tänkt köpa 1000 aktier så köper du 666 (!) aktier idag för ca 79,75 kr. Sedan får du teckna 333 i emissionen för 39 kr. Om du dessutom anmäler dig i den sekundära emissionen så kanske du får teckna den där sista aktien för 39 kr som gör totalantalet till exakt 1000 st! Du får då ett snittpris på ca 66,14 vilket är ungefär 17 % lägre än börskursen.

Som aktieinnehav på lite längre sikt är jag personligen dock tveksam till Swedbank. Jag tror inte att de kommer att gå under, men vi kommer att ha en ny värld i finansbranschen. Innan jag ser antydan till hur den världen ser ut håller jag mig till andra branscher...

Inga kommentarer: