Åland var i centrum förra veckan och då talar jag inte om Mises
eventuella konkurs.
Viking Line rapporterade en kraftigt försvagad vinst jämfört med fjolåret. Omsättningen ökade och intäkten per passagerare likaså, men det eländiga bunkerpriset steg med 52 % och tog ned vissa kvartalsvinster med så mycket som en tredjedel! Ser man framåt är dock Viking fortfarande ett stabilt bolag med starka finanser. Skulderna uppgår till ca 109 Meuro medan fartygen är försäkrade till 488 Meuro! Bolaget värderas till ca 355 Meuro.
Mer oroväckande är att ADCC blir försenad ytterligare. Den skulle ha levererats i vår men nu kommer den först vid årsskiftet 2009/10! En annan sak som oroar är den krafigt försvagade SEK-kursen. Viking använder kursen 9,30 ombord medan valutamarknaden tycker att kronan kostar ca 11,00 kr! Den här rabatten är både onödig och svårförstådd för ett rederi som brukar vara "kostnadsjägarnas kostnadsjägare"! Dividendförslaget blev ändå 1 euro och det är viktigast för ägarna. Annars hade det blivit en livlig stämma i februari!
Ålandsbanken var också i nyheterna (även idag) då de ska köpa Kauphting Sverige. ÅABkursen flög upp ca 16 % som värst i fredags! Nu var antalet aktier ganska litet (ca 1700 st) men strategiskt känns nyheten intressant. Den stora frågan är vad priset skulle bli? Tittar man på ÅAB:s balansräkning finns det inga stora tillgångar och med ett K/I-tal på 70 så lär inte den situationen förbättras heller! Däremot finns det alltid möjligheten till nyemission och där skulle de faktiskt kunna slå två flugor i en smäll - både stärka balansen och göra en landstigning västerut! Intressant läge!
Ålandstidningen hade en artikel i lördags i ämnet och åsikterna går isär. Intressant säger vissa medan t.ex. Rodney Alvén inte skräder orden: Svårt att hitta en sämre bank! Tydligen har Kaupthing Sverige en kreditsida som växlar mellan högrisk och tokrisk. Om ÅAB fullföljer köpet av hela bolaget får de alltså en massa krediter på köpet som man absolut inte vill ha i dagsläget. Någon prislapp har inte nämnts men antagligen är det billigt. Liksom med vissa börsaktier måste man inse att det ibland finns det goda skäl till en låg värdering! Jag vidhåller dock att strategiskt är detta intressant, men uppenbarligen finns det mer intressanta alternativ.
Bush föreslår ett stödpaket på ca 17 miljarder USD till bilindustrin, genom att använda bankstödpaketet! Jag har tidigare uttryckt mig skeptiskt mot dessa stödpaket. Nu ska kongressen godkänna detta och allt är inte klubbat och klart. Bush menar att detta måste göras annars skapas en fördjupad lågkonjunktur. Det har han antagligen rätt i. Skulle GM och Chrysler gå i konkurs idag så förvärras lågkonjunkturen. Samtidigt för man heller inte glömma att GM och Chrysler inte kommer att ta USA ut ur lågkonjunkturen! De har haft stora problem i många år och inte gjort något åt saken. Att de nu får ett tremånaders lån (till positiv statsränta?) är bara att skjuta upp de tunga besluten. Min fråga kvarstår: Får stora företag gå i konkurs idag? Den kommer att ställas på sin spets i mars!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar