fredag 19 februari 2010

Mina favoritbolag 1/2010

Då har det åter blivit dags för en genomgång av mina favoritbolag, den här gången under perioden 6/11 till 19/2. Jag hade förväntat mig ett rejält förhoppningsrally inför rapporterna, men detta uteblev. Under rapportperioden har istället bra rapporter faktiskt belönats och dåliga straffats. Kanske vi är på väg till någon form av normalläge trots allt, ett läge där kvalitet belönas?

Jag gör tre förändringar denna gång, kastar ut ett bolag och släpper in två nya. Min tes är att vi kommer att få se en mycket låg tillväxt i ekonomin de kommande åren. Således försöker jag fokusera på de bolag som redan idag går bra (och växer). Bolag med stor potential, men vars verksamhet kräver en konjunkturuppgång får stanna utanför min portfölj.

Nokia åker ut (kors i taket), eftersom jag tror att deras problem är lite djupare än de själva har insett. Min förhoppning var att de skulle överraska rejält vid Q4-rapporten men tyvärr var den bara bra! Orsaken tror jag berodde mer på säsongseffekter än på att utvecklingen har vänt. Vi får invänta höstens nyheter och se ifall de då kanske har fått ordning på strategin. Jag inser att bolagets långsiktiga värdering är synnerligen intressant, men just nu är faktiskt den låga värderingen befogad! Nokia är dock med i beräkningen av utvecklingen på min portfölj.

Clas Ohlson kommer in i portföljen! "Männens leksaksbutik" ökar sin försäljning rejält i dessa dåliga tider och satsningarna i England verkar bära frukt! Bolaget har dessutom en stark balans. Värderingen är förstås i övre intervallet, men tillväxten motiverar ändå den. Dessutom undrar jag om inte Englands-satsningen är första delen av en bredare Europa-satsning?

Formpipe tar också plats i portföljen. De var på vippen att komma in redan ifjol, men då föll de på att de inte betalade dividend. Nu ska de ge 0,50 kr i utdelning och har dessutom flyttat till börsens huvudlista. Jag har tidigare uttryckt oro för deras goodwill-post, något som kan ställa till det ifall verksamheten börjar hacka. Nu tar jag den risken och plockar in ett framtidsbolag.

Utveckling mina favoritbolag: +20,5 % (alla samma vikt)
Utveckling Helsingforsbörsen: +9,8 %

Basware (+31,2%) hade en bra rapport, även om Q4 var lite svajigt. Dividenden höjs med 56 %, vilket inte säger lite om framtidstron!

H&M (+4,9 %) var väl ok. De högt ställda förväntningarna matchades av resultatet, men valutakurseffekter hjälpte till ganska mycket. Utdelningen ökade "bara" med 50 öre, men själva H&M-konceptet är fortsatt stabilt. Även om det kommer utmaningar så ser jag ingen större anledning att överge detta kvalitetsbolag.

Kone (+15,5 %) var sanslöst stabilt! Rapporten var mycket bättre än väntat och dividenden dubblades från fjolåret. Trots ett tufft 2009 ökade Kone sin kassa med nästan 500 Meuro! Dylika kvalitetsbolag får man leta efter och när man äntligen hittar dem är de ofta för högt värderade. Hade man tur och köpte in sig för ett år sedan, ska man "aldrig" sälja dessa aktier...

Nokia (+12,2 %). Det är lite som att svära i kyrkan när man kastar ut Nokia ur en finsk aktieportfölj! Se motivering ovan.

Nokian Renkaat (+10,7 %) hade väl ingen kanonrapport direkt. H1 ifjol var katastrofalt, H2 var riktigt bra. Vad som är intressant är framtiden! Fortsätter trenden från H2 blir 2010 riktigt intressant. Strategiskt har de ett guldläge och rapporterna om att Ryssland tar fart gör intresset ännu större. De kan faktiskt överraska rejält under 2010...

PKC (+54,8 %) är kanske en udda fågel i denna portfölj. En underleverantör till fordonssektorn är egentligen beroende av konjunkturen så detta går väl lite emot min grundtes om att fokusera på bolag som klarar låg ekonomisk tillväxt. PKC är dock ett mycket välskött bolag som trots att kunderna talar om mycket svag marknad, uppvisar positivt kassaflöde och fina siffror. Dessutom har konkurrenterna stora finansiella problem, något som kan gynna PKC vid kommande kontraktsförhandlingar. Jag håller med om att resonemanget är tunt, men jag tror det håller...

Ratos (+28,5 %) har inte haft ett lyckat år. Inte ett enda förvärv trots att de måste ha haft många möjligheter, speciellt i början på året. De har dock genomfört besparingsprogram och anpassat portföljbolagen till en mindre ekonomisk värld. Det betyder två saker: 1) portföljbolagen kommer att generera ok resultat även om tillväxten blir låg. 2) den dagen konjunkturen tar fart på allvar, kommer resultatet att explodera! Jag är redo för båda scenarior...


Sampo (+7,3 %) påminner kanske lite om Ratos. Försäkringsverksamheten genererar ett bra kassaflöde som kan styras vidare till aktieägarna. Innehavet i Nordea har potential att ge ett jättelyft ifall Wahlroos får till en storaffär. Man har alltså stor potential med Sampo-aktien, samtidigt som man under tiden får en helt ok dividend. I år blir den strax över 5 %...

YIT (+19,3 %) har gått från klarhet till klarhet. Aktien har rusat rejält senaste året vilket har befästs med starkare resultat och höjda framtidsutsikter. Rapporten var pricken över i (hittills) då de säger att omsättningen och resultat under 2010 ska växa kraftigt! Dividendförslaget befäster den framtidstron.


Inga kommentarer: