torsdag 25 februari 2010

Olvis rekordresultat

Olvi Q4
Omsättning: 52,5 Meur (51,5) 56,8e
Resultat före skatt: 3,0 Meur (-0,1) 2,6e
EPS: 0,26 euro (0,79) 0,17e
ROE: 24,8 % (16,6%)
Gearing: 48,0 % (62,9%)
Utdelning: 0,80 euro (0,70) 0,80e

Olvi hade ett riktigt bra 2009, men det hade börsen redan tagit hänsyn till då kursen har handlats upp 43 % på ett halvår. Jämfört med förväntningarna var omsättningen aningen sämre, även om nettoresultatet överraskade. Framförallt var det lägre skatter och betydligt lägre finanskostnader som förbättrade resultatet. Rörelsen var aningen sämre.

Kassaflödet var negativt ifjol, men det beror främst på att Olvi nettoamorterade ca 20 Meuro. Bortsett från det, genererades ca 18 Meuro. Det är bra. Dividenden höjs en aning och det bådar väl för att ledningen inte är särdeles negativ, trots ganska försiktiga kommentarer om framtiden.

Prognosen säger att resultatet (EBIT) 2010 ska bli aningen sämre, medan Q1 ska bli väsentligt sämre! Volymerna och marknadsandelen ska ändå öka Q1. Med andra ord förväntar de sig priskonkurrens, speciellt i början på året. Om man ska agera på denna information så kanske man ska senarelägga eventuella investeringar till efter Q1-rapporten har publicerats. Den verkar inte bli bra...

PKC i blåsväder? Enligt Afv.se (och di.se) genomförde EU-kommissionen igår en gryningsräd mot underleverantörer inom fordonssektorn. Det var speciellt underleverantörer inom kablage som fick påhälsning. Inga företagsnamn nämndes och ingen är officiellt misstänkt för de eventuella kartellsamaberten som EU-kommisionen utreder. Faktum kvartstår dock att mitt favoritbolag PKC tillhör denna kategori. Enligt di.se gällde detta biltillverkare (inte lastbilstillverkare) men Afv skriver bara om fordonstillverkare. PKC tillverkar endast kablage till lastbilar, så om detta enbart rör biltillverkare behöver man inte oroa sig.

Situationen är något oklar och värd att hålla under lupp. Bl.a. KONE drabbades ganska hårt när de var inblandade i dylika händelser... Långsiktigt är förstås PKC fortfarande intressant, men på kort sikt det blir hög volatilitet! Likviditeten i PKC växlar nämligen mellan "liten" och "obetydlig" så om någon med 10.000 aktier blir nervös så kan effekten bli dramatisk...

3 kommentarer:

Per Johansson sa...

Bilar indelas i personbilar, lastbilar och bussar lärde jag mig i körskolan, men DI:s journalister kanske inte är så noga med stringenta definitioner :-)

Suomi sa...

Saknar dina inlägg, men du är väl i Helsinki och dricker vodka och sitter i sauna.
Jag forsätter iaf att vänta

/ Perkele

iTrader sa...

Snart sitter jag i bastun... men vodkan sparar jag till midsommar!