tisdag 17 juni 2008

Aktiefunderingar morgonen den 17/6

Metso har inte vinstvarnat (ännu).
Wärtsilä har inte vinstvarnat (ännu).
HKScan har inte vinstvarnat (ännu).
Byggbolagen har inte vinstvarnat (ännu).
Husqvarna har inte vinstvarnat (ännu).
Nokia har inte vinstvarnat (ännu).

Av ovanstående bolag väntar jag mig dåliga nyheter från de tre första samt byggbolagen. HusQ hoppas jag drar nytta av det amerikanska stimulanspaketet och kan uppvisa ett imponerande resultat Q2. Det finns dock inte mycket i övrigt som talar för att HusQ har goda tider just nu. Nokia oroar investerare innan Q2-rapporten men jag tror inte det blir stora avvikelser. Däremot kan det bli stora kursreaktioner! Skogsbolagen (UPM, Stora, SCA) hade faktiskt riktigt bra rapporter Q1, även om UPM förra veckan flaggade för sämre resultat inom sågat virke. Kanske deras tid är nu?

Finnair, Fiskars och Uponor är några av de bolag som hittills har vinstvarnat. Ingen av dem kan väl sägas vara helt oväntad. Höjda kostnader är ofta orsaken men t.ex. Fiskars var ärliga nog att säga att det berodde på minskad efterfrågan. Jag tror att dessa bolag inte blir ensamma att vinstvarna, denna sommar anno 2008!

En het bransch just nu är lite otippat åsne-handel i Turkiet, enligt Trading with Gekko! Enligt obekräftade uppgifter har priset stigit från 26 euro till 180 euro (+592%)! Orsaken är att det höga oljepriset driver bönderna från traktorer till åsnor! Inte undra på att Turkiet vill in i EU..

Inga kommentarer: