onsdag 20 maj 2009

Favoritaktier 2/2009

Då var det dags för en uppdatering av mina favoritbolag - senast var 16 februari. Den här gången jämför jag kursutvecklingen till 20 maj.

Lite förvånande kommer inte Formpipe med på listan trots den fina rapporten. Jag har våndats, legat sömnlös (nåja) och funderat mycket, men jag kommer inte över deras nolla i utdelning! Stigande dividend är en av hörnstenarna i min placeringsfilosofi och jag vill inte frångå den principen. Därför blir Formpipe utanför tills de faktiskt ger dividend!
Däremot plockar jag in Ratos! Mer om det längst ned i bloggen.

Utveckling Helsingforsbörsen: +18,2 % (inkl dividend)
Utveckling favoritbolag: +19,8 % (+24,4 % inkl dividender)

F-secure: (Utveckling: +19,2 % (inkl dividend +22,4%)). Fortsatte sin starka tillväxt och upprepade målsättningen att växa snabbare än marknaden. De har mer pengar än de behöver och därför delades en del av egna kapitalet ut mitt under brinnande finanskris i höstas! Söker man soliditet, tillväxt och lönsamhet behöver man inte leta längre än börskoden FSC1V!

Getinge: (-11,2 % (-9,4 %)) Getinge vinstvarnade och man var lite spänd på rapporten. Omsättningen ökade dock 25,5 % och vinsten 46,9 % så den oron var obefogad. De sänkte däremot sina tillväxtmål till 15 %, vilket fortfarande är högt! Jag är också skeptisk till skuldsättningen som fortfarande är hanterbar men lite i högsta laget för mina favoritbolag...

H&M: (+5,2 % (+9,7%)). H&M fortsatte sin erövring av världen, med omsättning +18 % och resultat +12 %. Då hade ändå valutaeffekter tagit ned det resultatet kraftigt. Det har uttryckts oro för att försäljningen i jämförbara bytiker sjunker men så länge H&M är aggressiva och även stänger ned olönsamma butiker är det inget problem. Dessutom växer ju försäljningen totalt och då finns det ingen anledning att sälja detta dividendbolag.

Kone: (+20,4 % (+24,0%)). Presenterade en kanonrapport igen. Omsättning och resultat ökade kraftigt och tog börsen med storm! Lite oroande är att orderingången minskade 19,8 % men ledningen behåller prognosen och det ser fortsatt bra ut.

Nokia: (+21,4 % (+25,7%)). Hade en ganska svag rapport, även om förutsättningarna efter det extremt svaga Q4/08 inte var de bästa. Prognosen antydde dock att Q2 skulle visa en stabilisering och det räckte för börsen. Nokia är ett bolag med nio liv och hittills har de använt ett - och det var 1992...

Nokian Renkaat: (+41,0 % (+45,0%)). Vinterdäcksförsäljningen går inget vidare, speciellt i Ryssland. Fjolårets vinst byttes Q1 ut mot en överraskande förlust och ledningen sänkte prognosen från försiktig till att hela 2009 skulle bli riktigt dåligt!

Sampo: (+18,1 % (+24,8%)). Sampo var aningen bättre än väntat, men den stora frågan i Sampo stavas "Nordea". Sampo har 16,4 % och ordförande Wahlroos sade att de t.o.m. är villiga att betala en premie för att nå 20 %! Då kan nämligen Sampo dra nytta av Nordeas resultat i sin egen redovisning. Något säger mig att 20 %-spärren är närmare än vi tror! Wahlroos har aldrig betalat för mycket för någonting, även om han erkänner att de första Nordea-aktierna blev lite dyra...

YIT: (+44,3 % (+53,1%)). YIT hade ingen vidare rapport. Omsättningen minskade, resultatet pulvriserades och t.o.m. den konjunkturOkänsliga servicedelen tappade. Ledningen talade dock om stabilisering, under förutsättning att oljan och rubeln stabiliseras. Otroligt men sant verkar de få sina önskemål uppfyllda!


Nytt bolag!

Ratos: Jag förstår egentligen inte att jag har missat Ratos! Jag har givetvis hört talas om dem men inte fått upp ögonen på allvar! Fjolårets resultat räddades av försäljningen av "Hägglunds Drives" och det här året kommer att bli riktigt tufft. Stockman hade en bra blogg om detta. Ratos är dock för välskötta för att ha problem för alltid och därför tar de plats bland mina favoritbolag redan idag! Värderingen känns givetvis hög, men det kan också bero på att man har varit bortskämd med "sanslöst låga" värderingar under vintern...

Inga kommentarer: