tisdag 19 maj 2009

Var det så här enkelt?

I oktober var jag ärligt förvånad hur alla människors förtroende för samhället försvann över en natt. Visserligen berodde det på finanskris och de brukar vara jobbiga, men att vi skulle helt tappa självförtroendet så snabbt hade jag aldrig trott! Nu verkar det som om självförtroendet har återvänt - med besked! Räntorna har kommit ned och bostadslånen ökar igen. Folk vågar låna igen - direkt! Företagen talar om stabilisering och bankerna antyder att de vill betala tillbaka de statliga stödpengarna! Behövdes de verkligen från början? Onekligen har något blivit bättre och det är inte bara självförtroendet. Var det faktiskt så enkelt att vi egentligen blev rädda för att tappa våra lånemöjligheter och nu när centralbankerna har räddat oss så kan vi andas ut igen? Moral hazard ska vi tydligen inte tänka på just nu...

Även Paul Krugman talar om att han ser ljuset i tunneln! Centralbankerna har räddat ekonomin men han är lite orolig för att återhämtningen går lite väl snabbt. Det hindrar de nödvändiga reformerna inom finanssektorn, vilket i klartext innebär mer reglering. Om vi inte gör det, menar Krugman, kommer vi att stå inför en ännu värre kris ca 2018! Man ska alltså utnyttja dessa låga räntor till att amortera ihjäl sig! Glöm utlandsresorna, glöm sikrommen i sommar - amortera! Å andra sidan kan ju Krugman ha fel och då har man ju kastat bort några år av sitt liv eller hur? Tyvärr har man inte det, har Krugman fel så står du där med ett mindre lån och har ännu större möjligheter leva livet. Alltså, amortera!


Hur ligger vi till just nu då? Som vanligt går åsikterna kolossalt isär men för mig med mindre intelligens finns det inget tydligare än bra grafer. Samuelssons rapport presenterade några och det var framförallt en jag fastnade för.




På något sätt får jag för mig att nuvarande "bearmarket-rallyt" markerar ett trendbrott! Men det känns tyvärr så nära konsensus att det måste vara fel...?


Samuelssons rapport hade också en länk till en undersökning angående hur analytikernas köp- och säljrekommendationer och hur bra de är. Det visar sig, som jag har hört tidigare, att när analytiker sätter "köp" så ska man ta det som ett inlägg i den dagliga debatten om aktiers rätta värde (=börsen), dvs bilda sig en egen uppfattning och sen eventuellt agera. Däremot, när analytiker sätter "sälj" då ska man sätta kaffet i vrångstrupen och agera! Köprekommendationer beror ofta på andra intressen medan säljrekommendationer bygger på objektiva skäl. Jag tror även att dessa slutsatser kunde omfatta bloggvärlden...

Inga kommentarer: