onsdag 27 maj 2009

Finnair ska spara mer?

Enligt medieuppgifter igår ska Finnair lansera ett stort besparingsprogram på fredag. 1200 personer riskerar få gå vilket motsvarar ca 13 % av personalen. Flygindustrin brukar få ett uppsving när ekonomin vänder, men detta tyder på att den uppgången låter vänta på sig. Givetvis vet man inte var dessa uppsägningar kommer? Det kan förstås vara så att Asien-linjerna hålls någorlunda intakta medan personalnedragningar kommer på kortare rutter? Allt är förstås bara spekulationer i dagsläget, men personalminskningar tyder inte på bättre tider...

USA såg bra ut till en början igår men sen föll börserna tillbaka. Officiellt talas det om att husstatistiken fick börserna på fall, men jag undrar om inte den största orsaken stavas GM! Enligt obekräftade rykten var konkursen ett faktum redan i helgen och nu gäller det bara att rädda det som räddas kan! Fiat är intresserade av flera delar, även om jag inte förstår varför, och det finns även andra intressenter. Nästa vecka drar det ihop sig på riktigt och min känsla är att det kan utlösa ett trauma hos amerikanerna. Detta skulle även vi få lida av på kort sikt...


Jag vill understryka att alla har rätt till en åsikt men ibland undrar man hur vissa riktigt har tänkt! Placera.nu brukar ha ganska seriösa artiklar men den här var ett riktigt lågvattenmärke. Om det är något som alla är ense om är det att perfekt "market timing" är i princip omöjligt! Det finns vissa metoder som kan antyda trendriktiningar, men inte heller de är helt tillförlitliga i längden. Därför är rekommendationen att sälja nu för att aktien har stigit >50 % bland de sämsta råd jag läst på länge! Om man har hittat en aktie som man tycker är köpvärd, ska man för allt i världen inte sälja den när den stiger! Det är ju ofta ett av grundskälen till varför man köpte aktien!

Om man däremot är en aktiv trader finns det kanske skäl att ta hem vinsten efter en dylik uppgång. Å andra sidan tror jag inte att de flesta daytraders håller i sina aktier så här länge att de skulle få uppleva +50 % på en enda affär? Visst har journalisten en poäng i att det finns mycket som talar för att börsen kan ha det tufft de kommande månaderna, men för en vanlig inte speciellt aktiv placerare som artikeln säger sig företräda, är detta ett riktigt "skitråd" för att vara ärlig.

Det finns absolut orsaker att sälja aktier som har stigit 50+ %. Det kan t.ex. vara att värderingen har rusat till osannolika nivåer. Det kan vara att strategin har ändrats, nya ägare har tillkommit eller att verksamheten har förändrats till det sämre. Allt som ger vid handen att bolaget inte var det guldägg man analyserade fram. Den personliga situationen kan också ha ändrats drastiskt. Man kanske har skilt sig, blivit av med huset, gift sig, fått svårt med amorteringarna etc. Det kan också vara så att man har hittat en ännu bättre aktie/placering och behöver kapitalet. I alla dessa fall ska man givetvis sälja - om man känner för det.

Min personliga uppfattning är att sälja enbart p.g.a. kursstegring ofta slår fel! Visserligen säljer man i tid, ofta sjunker kursen några veckor efter ens försäljning, men problemet är att man aldrig återköper i tid! När man sedan tycker att det känns bra och man vågar köpa aktien igen - då kommer man till den bistra insikten att aktiekursen är högre än när man sålde den! Under tiden har man eventuellt förlorat utdelningen. Därför tycker jag att detta var ett synnerligen korkat råd - speciellt mitt i en svår lågkonjunktur när börsen fortfarande är ca 51 % från toppen! Men jag vill understryka att det är min personliga åsikt...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Att ha en bra metod för att sälja är enligt min mening och erfarenhet en väldigt viktig förutsättning för att lyckas med sina placeringar. Den klassiska sloganen "cut your losses short and let your profits run" innehåller mycket klokskap. Visst ska man behålla sina vinnare, men det gäller att se till så att de håller formen. När en vinnaraktie tappar mark är det rätt att sälja för att satsa på annat ett tag, och kanske återköpa när saker ser bättre ut.

Jag använder mig av en glidande exit som snävas till ju större vinst jag får. Det tycker jag är ett mycket bra sätt att bevaka vinnare samtidigt som de får gott om utrymme. Att använda målkurser kan funka för den som har någon form av prediktionsmetod i sina köpbeslut, men man måste också ha ett sätt att åter komma in i en aktie som fortsätter upp när man väl sålt.

iTrader sa...

Glidande stop/loss torde vara den aboslut bästa metoden och kanske det som journalisten borde ha föreslagit? Att sälja urskinningslöst för att kurserna har stigit tror jag dock inte alls på.

Journalisten borde ha gjort ett besök på din hemsida!