fredag 29 maj 2009

Oriola tvingas sänka priset?

Oriola har stött på oväntat motstånd i Ryssland, en del som står för ca 1/3-del av försäljningen och ca hälften av vinsten! Den svaga rubeln har nämligen gjort mediciner dyrare och då har ryska staten kommit med ett "briljant" lagförslag som ska tvinga apoteken att sänka sina priser med 10%. Det finns en hel del man kunde säga om detta lagförslag från ett ekonomiskt perspektiv, men om jag håller mig kvar vid Oriola så är det naturligtvis negativt för dem. De har ännu inte själva kommenterat detta och vad jag förstår gäller förslaget endast en del av medicinerna. Kursen har tappat rejält sen dessa nyheter briserade och det måste anses mycket i detta tråkbolag. Helt klart negativt. Frågan är bara hur negativt?

Redeye har profilsidor och det finns väl kanske inte många som läser dem. Där finns det dock en punkt som heter "Börssyn 6 månader". Sedan jag fyllde i min profil i november har jag konsekvent varit "förvirrad". Orsaken är att börserna har stigit men, enligt mig, utan konkreta signaler på att ekonomin har blivit bättre. Vi har givetvis fått förtroendeindikatorer som visar på en uppåtgående trend, men ännu har jag inte sett "det där" som får en att slappna av.


Det börjar dock komma tecken. Bl.a. Outokumpu (ståltillverkare) som har ökad produktion (men inte fullt) och diverse andra bolag som tidigare meddelat varsel, men nu har svängt och börjar tala om att nyanställa. Kanske det är något på gång, även om jag tror att de flesta har blivit lurade av Fed...


Jag tycker ändå att man i detta läge borde ha en del placerat på aktiemarknaden! Jag skulle faktiskt vilja ta det ett steg till och säga att om man inte har minst 50 % placerat på aktier idag, då ska man aldrig ha aktier! Det är definitivt ett påstående som sticker ut, men samtidigt ganska logiskt om man har samma placeringsmål som mig - dvs att skapa en portfölj om 10-20 år som ger en bra utdelning! Om du har andra mål eller kortare tidshorisont kanske det här resonemanget inte gäller dig? Kom ihåg det innan du läser vidare!

Egentligen borde alla tänka på att om man inte vågar placera nu - ska man kanske hålla sig till annat. Orsaken är den logiska slutsatsen att det bästa aktieplaceringarna kommer när alla är som mest negativa och kurserna är som mest nedtryckta. Just nu är många riktigt negativa och kurserna nedtryckta, även om det naturligtvis kan bli ännu värre. Man måste fundera efter vad du är nöjd med och väga det mot vad som är rimligt? Om en halvering av bra aktier inte är nog, är en nedgång med 75 % tillräckligt? Eller vill du att folk ska ge dig aktier gratis? Hur troligt är det? Just nu har vi en halverad börs och även om den absolut kan sjunka ytterligare så är det bara att erkänna att dessa lägen inte uppstår ofta i ett historiskt perspektiv. Därför är det min starka åsikt att man ska utnyttja det genom att bli minst 50 % placerad i aktier, om man inte redan är det.

Om man inte vågar investera i aktier när börsen är halverad - då ska man helt enkelt inte ha aktier överhuvudtaget. Då är risken stor att man först vågar investera när alla makroindikatorer ser bra ut igen och när det inträffar kommer börsen redan att vara en bra bit från bottennivåerna. Det gör också att den som inte vågar investera förrän då antagligen kommer att haka på börståget precis vid toppen eller ganska nära. Chansen att du då lyckas tjäna pengar på din aktieaffär är ganska liten! Faktum är att chansen att du då lyckas tjäna bättre än obligationer är riktigt liten! Obligationer håller nämligen sitt värde och betalar ränta, medan aktier inte gör det.

Om man först vid toppen vågar investera - då är risken mycket hög att du reducerar ditt kapital. Då kan sådana långsiktiga aktienördar som mig skrika oss hesa om utdelningars enorma effekt, ränta på ränta etc, men i ärlighetens namn blir det ingen bra affär för dig. Om man däremot vågar investera i dessa tider, kommer du antagligen att få ganska hyfsade utdelningar de kommande 10-20 åren. Aktiernas värde kommer att svänga mycket, men sett i ränta (dividend) kommer du att tjäna bättre än obligationer.

Därför är min personliga åsikt den, att om du inte känner att aktier är rätt placering för dig i dessa tider - då ska istället sikta in dig på obligationer för resten av livet! Det är antagligen där du kommer att få bäst avkastning i slutändan.

Jag vill påpeka att minst 50 % investerad gäller aktieportföljen. Vissa delar upp sina investeringar i olika portföljer. Jag menar inte att man ska frångå en grundläggande allokering av alla sina investeringar och lägga 50 % i aktier, men den delen som är tänkt för aktier - den delen borde till häften innehålla aktier nu!

Sen vill jag understryka att jag absolut inte tycker man ska vara fullinvesterad i aktier, även om det är en personlig fråga om risktagande. Det finns trots allt en hel del saker att oroa sig för, men det finns ingen - jag upprepar: ingen - som kan förutspå börsens utveckling konsekvent. Vissa kanske lyckades pricka toppen, men de kommer inte att pricka botten! Inte jag heller! Man ska fortfarande vara beredd på att aktiemarkanden mitt i allt kan dyka kraftigt. Det är dock en risk man som aktiesparare måste vara beredd att ta! Annars finns det bara ett alternativ - obligationer eller konton.


Det finns också en tredje väg, genom att vara aktiv och beredd kan man lyckas med trading, oberoende vart marknaderna går. Onsdagsfonden är en av många kloka trend-handlare som har koll på det här med stop/loss och risktagande. Om man vill vara aktiv kan det vara värt att följa den bloggen även om jag tyvärr varken har tid eller möjlighet att följa dessa strategier. Det skulle dock vara roligt!

Inga kommentarer: