onsdag 6 maj 2009

Fiskars bättre än väntat

Fiskars redovisade minskade omsättningen Q1 med 4 % till 167,1 Meuro, medan nettovinsten ökade med 80 % till 17 Meuro! Det var givetvis bättre än väntat och orsakerna tillskrivs faktiskt USA som ökade omsättningen med 13 % (YoY) med kraftigt bättre lönsamhet, tack vare valutaeffekterna. Det är ändå lite förvånande att ledningen väljer att behålla prognosen om minskad omsättning och minskad vinst för helåret. Jag tror nog att många kommer att justera upp sina estimat på den här rapporten. Kanske ledningens försiktighet kan härledas till Wärtsilä-innehavet som stod för 83 % av Fiskars redovisade vinst under Q1? Eftersom framtiden är aningen oviss för Wärtsiläs båtmotorer kan man anta att även Fiskars vinst kan variera kommande åren... En intressant sak noterar jag dock i rapporten, Fiskars Outdoor-segment i USA ökade försäljningen med 10 %! Kanske läge att titta på Husqvarna innan rapporten på fredag?

Sampo var aningen bättre än väntat igår. Resultatet kom in på 127 Meuro vilket faktiskt är 21 % bättre än ifjol. Det viktiga NAV-värdet landade på 8,17 och även det var ungefär som väntat. Vad gäller framtiden är Sampo mycket försiktiga. De säger rent ut att livförsäkringsdelen är helt omöjlig att prognosticera i detta mycket svåra marknadsläge, men sakförsäkringen (If) bedöms kunna gå igenom krisen relativt opåverkad. Sampo har ökat sitt ägande i Nordea till 16,4 % och deras målsättning är att nå över 20 %. Det innebär inte bara att de skulle bli största ägare utan också att de får räkna in en del av Nordeas resultat i sitt koncernbokslut. Hoppas dock att Nordea hinner ta alla kreditförluster innan det sker...

Tekla minskade sin omsättningen med 18 % (YoY) till 12,2 Meuro och nettoresultatet minskade med 64 % till 1,04 Meuro. VD uttrycker ändå att resultatet var nöjaktigt i rådande marknadsläge och jag är beredd att hålla med. Tekla är ganska inriktat på den amerikanska byggmarknaden, en marknad i kris just nu. De menar själva att de är en teknikföregångare med sitt 3D-program och med tanke på att de faktiskt fortfarande gör vinst är det inte helt osannolikt. Ändå minskar resultatet i deras viktigaste del (Building&Construction) med hela 77,6 % (YoY) och det är tur att deras balans är ganska stark (gearing -96 %). De klarar således några svåra år till utan problem. Tekla har tillhört mina favoritbolag och den dagen byggmarkanden i USA tar fart kommer den här aktien att flyga, men jag tycker ändå att osäkerheten är lite stor. Börsen indikerar dock annorlunda och har handlat upp kursen 46 % sedan 23/3! Frågan är vem som skrattar sist - försiktiga jag eller vågade spekulanter?

Kemira tog alla med storm igår. Omsättningen sjönk ca 11 % till 608,7 Meuro medan nettovinsten minskade ca 62 % till 6,1 Meuro. Det var inte där fokus låg utan istället på rörelsevinsten rensat för engångskostnader vilket var nästan dubbelt bättre än väntat. Kemira slog dessutom till med en prognos som menade att Q2-resultatet skulle bli bättre förutom i Tikkurila-delen. Synd bara att målfärgerna stod för 44 % av fjolårets vinst... Börsen förlät dock den petitessen och sköt iväg aktien 17,2 %! Ifjol envisades Kemira med en massa (negativa) engångsposter, får se om de återkommer under resten av året...

Jag tycker egentligen att Cramo är ett intressant bolag men gårdagens rapport var inget vidare. Omsättningen minskade 15,7 % till 106,9 Meuro och nettovinsten från ifjol på 8 Meuro har blivit en förlust på 6,7 Meuro. Det är väl inte förvånande i sig eftersom byggmarknaden har stannat av kraftigt, speciellt i öst. Däremot är det illavarslande eftersom Cramo har en väl tilltagen skuldsättning. Soliditeten är svaga 32,2 % och gearingen är 155 %. Cramo har precis förhandlat om sina covenansregler (dvs lånevillkor) men ökade förluster kommer definitivt att kräva nya förhandlingar. Att spekulera om nyemission är nästan självmål men skulle den vara väl tilltagen så kanske Cramo blir ett intressant bolag igen...?

Det finns väl bara en sak som är värre än att vara baissad och det är att vara baissad och ha fel! Jag har fullständigt öst klagomål över M-real och varnat för att investera i detta bolag. Den som gick emot mig vid min senaste sågning (rapporten 22/4) har dock lyckats öka sin investering med 110 %. Den som följer bloggen aktivt och gick emot min sågning från 6 mars (vinstvarning) har ökat sin investering med ofattbara 272 %. Jag noterade visserligen 14/4 att M-real var kursvinnare inför rapportsäsongen, men även där avslutades resonemanget i en sågning. Ser man lite längre tillbaka hade jag dock lite mer rätt. 18/12-08 sågade jag också (+5%) , men redan 30/9-08 var jag tveksam och den som gick emot mig då tappat 35 % per igår! Per idag då? Jag är fortfarande precis lika negativ som senaste året, men det verkar onekligen vara något på gång i kulisserna! Resultatmässigt finns det ingenting att hänga upp den här kursrusningen på. Det gäller väl å andra sidan hela börsen...

Inga kommentarer: