tisdag 18 november 2008

Dragkamp på börsen

Idagsläget utspelar sig en dragkamp på börsen -den mellan optimister och pessimister. Optimisterna menar att börsen är alldeles för nervös och det har skapat värderingar som är på gränsen till skrattretande! Pessimisterna menar att värderingarna ännu är för höga, då vi endast har sett början på en ekonomisk nedgång av gigantiska proportioner.

Det enda man säkert kan konstatera är att nuvarande situation på börsen inte är hållbar! Antingen kommer oron att dra förbi och kurserna explodera uppåt eller så blir ekonomin betydligt värre och vi hamnar inför en systemkollaps. Då är en halvering av kurserna kanske för lite! Jag vet inte vem som har rätt, även om jag förespråkar "alltför-nervös" temat. Hursomhelst är dagens situation inte uthållig och någon kommer att ha fel - rejält fel.

H&M ökade sin försäljning med 9 % i oktober (jfrt med ifjol), men försäljningen i jämförbara butiker minskande med 2 %. Det var bättre än vad analytikerna hade förväntat sig och aktien steg lite igår. Jag gör ingen hemlighet av att H&M är ett av mina favoritbolag och jag tänker inte sluta såga alla tveksamma analytiker. Jag förstår inte hur man kan vara tveksam till detta skuldfria, växande kanonbolag! Klart man vill ha aktierna gratis, men redan Milton Friedman förklarade att ingenting är gratis!

Electrolux verkar stå inför problem. USA är deras viktigast marknad men konsumentförsäljningen verkar ha bromsat kraftigt i oktober. Förra veckan gick Circuit City i konkurs, Best Buy vinstvarnade och igår kom Electrolux största återförsäljare Lowe's med rapport där de sade att försäljningen skulle minska med 5-10 % under Q4.
Det var inte bra nyheter för vare sig Electrolux eller Husqvarna som båda är mycket beroende av den amerikanska konsumentmarknaden. Samtidigt är det inte heller helt överraskande nyheter. Frågan som vanligt är vad som redan finns medräknat i dagens kurs och vad som är "nya nyheter"?

Inga kommentarer: