torsdag 3 april 2008

Optimistfälla?

Världens börser ansåg att första april var dagen då bankkrisen tog slut. Jag vet inte om det är ödets ironi eller något världsomspännande skämt? Personligen har jag lite svårt att lita på bankernas "nu är räcker det med nedskrivningar, nu behöver vi inte ta in mer kapital"! Vi har tidigare under året sett rallyn i finanssektorn och precis efter att ens "nu-ska-jag-inte-missa-tåget-köporder" blivit affär så kommer det ofta något negativt pressmeddelande/Feduttalande och sänker sektorn. Jag vill inte vara negativ i onödan men personligen vill jag se Q1-rapporterna (och prognoserna) innan jag avfärdar nuvarande börsuppgången som något annat än en "optimistfälla".

Jag tycker dock att det finns flera intressanta sektorer förutom bank. Verkstad har hittills varit opåverkade av kreditkrisen även om Metso hostade lite om senarelagda ordrar igår. Lite oväntat har även de nordiska byggbolagen inte drabbats alls av den befarade nedgången. Även IT-bolag går bra. Tittar man på bolag med hög tillväxt så har vinstmultiplarna rasat till mycket låga historiska värderingar.
Med andra ord finns det sektorer där man kan hitta guldägg ifall konjunkturen håller. Den stora frågan är just det, håller konjunkturen eller ser vi endast en fördröjningseffekt i ovan nämnda branscher? Efter Q1-rapporterna vet vi lite mer om bolagens syn på framtiden. Har de klarat ett års nedgång i USA utan problem så är sannolikheten stor att de klarar det kommande året.

Å andra sidan kan det vara dyrt att vänta. Min ledstjärna i bloggvärlden - finansblogg - skrev i veckan om Alfons Åberg-investeringstänkande. Det går ut på att jag finner bolag X är mycket intressant och sanslöst lågt värderat, MEN "jag ska bara" vänta på "den där" nyheten innan jag köper. Murhpys lag slår alltid till vid dessa situationer. Man kan lita på att när "den där" nyheten kommer så har aktien redan stigit 30 % och börsen rusar. Lärdomen är alltså att inte vänta på något. Tycker man aktien är intressant och lågt värderad - köp! Du lär inte pricka botten ändå. Benjamin Graham drog den slutsatsen redan 1948...


OBS! Kom ihåg Metso idag. Köpläge? Kanske, men framförallt är dividenden avskild (3 euro, ca 9 %).

Inga kommentarer: