onsdag 9 april 2008

Sämre tider i H&M?

Di.se hade en mycket bra intervju med Stefan Persson, H&Ms storägare och styrelseordförande. Jag blev genast oroad.

Låt mig börja med att konstatera att jag verkligen gillar HM som bolag. De verkar ha en mycket kompentent ledning, de skyndar långsamt med nya satsningar och de har en fantastisk historia. I dagsläget finns det inget man kan klaga på förutom den höga värderingen. Om de fortsätter sin tillväxt är värderingen trots allt lägre än på flera år.
Idag har vi matats av nyheter om sämre tider i klädbranschen. Det oroar mig inte heller! HM och konjunkturkänslighet är varandras motsatser. Åtminstone ur ett historiskt perspektiv!
Nej vad som oroar mig är att ofta (alltid?) när DI gör ett stort intervjuporträtt så rasar bolaget ifråga. Det brukar ta någon månad men sen kommer det någon oväntat nyhet som drar ner kursen rejält.

Dessutom oroar det mig lite att "alla" är så positiva till HM. Konsensus är aldrig sanningen och om ingen säger emot är det tyvärr inget bra tecken för en aktie.

Inga kommentarer: